سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

بایسته های دفاع مقدس

امروز دقیقا سی و سه سال از آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران می گذرد و بیست و پنج سال است که این جنگ به پایان رسیده اما همچنان یاد و خاطره آن در ذهن ما باقی است.

درست است که اوج خاطرات من از زمان جنگ منتهی به زمان موشکباران تهران است که وضعیت قرمز می شد و به پناهگاه می رفتیم. نه خانه ای از ما خراب شد و نه عزیزی را از دست دادیم. اما جنگ برای بسیاری آثاری بیشتر بر جا گداشت. برخی خانه هایشان در موشکباران خراب شد و برخی نیز شهید و جانباز و اسیر شدند.  ادامه مطلب ...

پناهم ده

سلام بر تو ای امام رئوف و سلطان توس.

تمام افتخار ایرانیان، میزبانی چندساله از شما و وجود چند صد ساله مزارتان در کنار ایشان است تا هر فرصتی که دست داد را غنیمت شمرده و خود را برآستان جان جانانشان برسانند و غبار از دل بزدایند.

بیش از دوارده قرن از میلادتان می گذرد و امسال هم برای هشتمین امام خود حضرت امام رضا علیه السلام، جشن میلاد می گیریم و بدان خرسندیم.

نمی دانم آرزو داشتنحضور در جوار مزارتان در ایامی چنین که همه توجه ها به سویتان است درست است یا نه؟ اما بسیاری از علاقمندان و شیقتگانتان، در چنین ایامی خود را به مشهد می رسانند و برای عرض شادباش به محضرتان حضور می یابند. 

ادامه مطلب ...

که عشق آسان نمود اول

هر موقع که اعیادی پشت سر هم فرا می رسند، فصل گرفتن جشن های ازدواج می رسد و عده بسیاری از جوانان جشن ازدواج خود را در این ایام برگزار می کنند.

اما برگزاری این جشن فقط یک شب از هزاران است و این روزها شاید بشود گفت تنها شب خوش برای زن و شوهر است. چرا که مسائل مختلفی در انتظار آنهاست.

این مسائل را باید هم برای اقایان تصور نمود و هم برای خانمها.

   ادامه مطلب ...

نقش رسانه ها در آموزش به مردم

بی شک یکی از مهمترین وظایف رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری افزایش دانش مخاطبان خود در زمینه های مختلف است تا مردم و مخاطبان بتوانند در هر نوبت از استفادۀ خود از آن رسانه، آگاهی خود را نیز به بهترین نحو افزایش دهند.

رسانه های نوشتاری که این روزها مطبوعات و سایت های اینترنتی را باید از مهمترین مصادیق آن ها دانست، قطعا کاربرد کمتری به نسبت رسانه های دیداری و شنیداری مثل رادیو و تلویزیون دارند. قطعا به همین علت است که امام خمینی (ره) نیز صدا و سیما را یک دانشگاه معرفی نمودند و افزایش شبکه های تخصصی نیز به عنوان رویکرد سال های اخیر رسانه ملی برای آموزش و برقراری ارتباط موثرتر با مخاطبان در دستور کار قرار گرفته است.  

ادامه مطلب ...

دربی؛ مربیان ترسو یا تماشاچیان پرتوقع

باز هم دربی تهران که مهمترین بازی باشگاهی در سطح ایران است مساوی از آب درآمد. آمار دربی نشان می دهد که از 77 بازی تا کنون 34 بازی با تساوی همراه بوده یعنی یعنی 44 درصد از دیدارهای دو تیم مساوی شده است که چندان آمار مطلوبی نیست.

حساسیت بسیار بالای این بازی بر کسی پوشیده نیست. علاقه مربیان به گرفتن حد اقل یک امتیاز از حریف هم درست. تعصب تماشاچیان دوآتشه فوتبال بر روی تیم محبوب خود و توقع و انتظار برد داشتن از تیمشان هم درست. اما همه این ها به چه قیمتی؟  ادامه مطلب ...

ایرانیان باستان چگونه ازدواج می کردند

در آن زمان که زن‌ربایی و حتی خرید زن در میان بسیاری از ملل و اقوام هند و اروپایی معمول و متداول بود، ازدواج ایرانی در سایه نظم و نسقی که آیین زرتشت آورده بود، نتیجه عقد بود.

وجود ایزد بانوانی چون آناهیتا و اشی و نقش آنان در تفکرات ایرانی اهمیت خانواده را بیشتر می‌نمایاند.

آناهیتا با صفات نیرومندی، زیبایی و خردمندی، به صورت ایزد بانوی عشق و باروری نیز در می‌آید، زیرا چشمه حیات از وجود او می‌جوشد و بدین گونه «مادر خدا»‌ نیز می‌شود. و اشی نماد توانگری و بخشش، ایزد بانویی است که پیشرفت و آسایش به خانه‌ها می‌برد و خرد و خواسته می‌بخشد. 
ادامه مطلب ...

ما ایرانی های خاطره باز

ما ایرانی ها اصولا خاطره بازیم. این را هر روز یا حداقل هرچند روز یک بار تجربه می کنیم. اغلب آقایان تا سال ها پس از سربازی دوست دارند خاطرات سربازی شان را برای دیگران بازگو می کنند. بسیاری از خانم ها هم دوست دارند تا سال ها پس از اتمام دوران دانشجوئی یا مراسم ازدواجشان، خاطرات مربوط به آن را برای دیگران تعریف کنند.

اصلا هیچ ایرادی هم نداره و نمی خواهم در مذمت این قبیل خاطره بازی ها سخن بگویم. چرا که جزئی از فرهنگ خوب ماست. جالبی این قسم خاطره بازی ها هم این است که همیشه و همه جا دوست داریم خاطرات خوبمان را بازگو کنیم و تلخی های زندگی مان را برای خود نگاه می داریم.  ادامه مطلب ...