سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

طولانی‌ترین راه‌پله مستقیم جهان + عکس

به گزارش فارس، تصویر زیر مربوط به بلندترین راه پله مستقیم دنیا در جزیره سنت هل است، از این راه پله که ملقب «نردبان جاکوب» است، انتقال محصولات کشاورزی به مرکز جزیره استفاده می‌شده است.

این نردبان یا بهتر بگوییم راه پله بلند در سال 1829 ساخته شده و 966 پله دارد که تا پایین کوه به صورت مستقیم ادامه پیدا می‌کند، این راه پله عجیب، توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند اما توصیه به همه توریست‌ها این است که در راه رفتن روی پله‌ها نهایت دقت را بکنند زیرا شیب مسیر بسیار زیاد است و نگاه کردن به پایین سرگیجه آور.

ادامه مطلب ...

کریمه اهل بیت

از دیر باز آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام منشأ هزاران کرامت و عنایت الهی بوده است. قرن هاست که قلب های ناامید، دل به درگاه نورانی اش می بندند. دست های تهی، از مهر جاری اش سرشار می شوند و انسان های بی پناه در جوار لطفش پناه می گیرند؛ زیرا آن حضرت را عبد صالح خدا و واسطه فیض الهی می دانند. سفره بی کران کرم حضرت معصومه نیز همواره بر زائران حاجتمند گسترده است. بارگاه لطف و فیض سرشار آن حضرت باعث شده که ایشان را به وصف زیبای «کریمه اهل بیت» بخوانند.

 

ادامه مطلب ...

جور دیگر باید دید.

چند روزی است که از سالروز واقعه 11 سپتامبر می گذرد و دیگر همگان از ماجرای اقدام جدید آمریکا علیه مسلمانان با خبر شده اند.حرف و حدیث پیرامون اصل این ماجرا زیاد است اما در اینجا به همین مقدار اکتفا می شود که کارمندان صهیونیست برجهای تجارت تجهانی از رفتن بر سر کار در این روز برحذر داشته شده بودند یا برخی کارشناسان بیان نموده بودند که همزمان با برخورد هواپیما با این دو ساختمان بمبهائی نیز در داخل ساختمان منفجر شدند. اما چون پای القاعده به میان آمد تلاش شد تا مسلمانان را مقصران این واقعه معرفی کنند.

به غیر از ساخت فیلم در سال جاری در سالهای قبل نیز اقداماتی از این دست اتفاق افتاده است. به گونه ای که یک ماه پس از قضیه همیشه مشکوک یازده سپتامبر آمریکا برای نابودی القاعده ای که مسئولیت این اقدام را برعهده گرفته بود به افغانستان حمله کرد و این درست در زمانی بود که تازه القاعده بر اغلب نقاط این کشور مسلط شده بود و از سوی برخیکشور ها و در راس آن آمریکا مورد شناسائی قرار گرفته بود. عنصر شناسائی یکی از عناصر به رسمیت شناخته شدن یک حکومت در مجامع بین المللی است.

ادامه مطلب ...

دادخواست و فرق آن با درخواست

دادخواست با درخواست فرق دارد. دادخواست درخواستی است که در قالب و فرم ویژه‌ای به دادگاه عرضه می‌شود. دادخواست همچنین با اظهارنامه تفاوت دارد. اظهارنامه وسیله رسمی مطالبه حق است که از سوی ادارهء ثبت اسناد یا دفاتر دادگاه‌ها ابلاغ می‌شود ولی دادخواست را از راه مراجعه به دادگاه‌ها عرضه می‌کنند.

دادخواست یکی از برگ‌های قضایی در دادگاه‌ها است.

دادخواست (در قدیم: عرضحال) شکوائیه‌ای است که به مراجع قضائی به صورت نوشتاری یا گفتاری عرضه می‌شود. دادخواست وسیله رسمی احقاق حق است که از طریق مراجعه به دادگاه‌ها صورت می‌گیرد. دادخواست نوشتاری به‌وسیله برگه‌ای به نام برگ دادخواست انجام می‌گیرد.

ادامه مطلب ...

کلاه قرمزی، فراز یا فرود

چند هفته ای است که سینماهای ایران میزبان فیلم جدید ایرج طهماسب با نام کلاه قرمزی و بچه ننه هستند که از قضا با استقبال گسترده و مافوق تصور مخاطبان قرار گرفته به نحوی که تا کنون طبق اخبار رسمی بیش از سه و نیم میلیارد تومان فروخته است.

شخصا از علاقمندان این مجموعه در تلویزیون و سینما بوده و فکر می کنم این امر یکی از وجوه مشترک نوجوانان دهه هفتاد است. در هفته های اخیر در رسانه های مختلف دیداری، شنیداری و نوشتاری نقدهای مختلفی از این فیلم دیدم که مرا بر آن داشت تا خود شخصا این فیلم را ببینم.

نکاتی که در تماشای این فیلم توجهم را به خود معطوف کرد عبارتند از:

ادامه مطلب ...

10 استفاده غیرمعمول از نمک

تاکنون رایج و متداول بوده که از نمک تنها برای طعم دادن به غذا استفاده شود، اما نمک کاربردهای دیگری نیز دارد که اگر از آن اطلاع داشته باشیم، پا را از آشپزخانه‌ها فراتر می‌گذارد.


ادامه مطلب ...

شعر منتشر نشده‌ای از «شیخ رجبعلی خیاط» در وصف امام علی(ع)

مرحوم شیخ رجبعلی خیاط از عارفان  نامی  شهر تهران، در دهه  1330 شعری  در وصف امام علی (ع) سروده که از چینش جالبی برخوردار است و ابیات آن به ترتیب حروف الفبا آغاز می‌شود.

خبرگزاری فارس: شعر منتشر نشده‌ای از «شیخ رجبعلی خیاط» در وصف امام علی(ع)


ادامه مطلب ...