سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

یلدائی دیگر

گذر ایام بار دیگر سپری شد و سپری شد تا بار دیگر 30 آذر رسید و شب یلدا.

یلدا شبی است که طولانی ترین شب سال است. ایرانیان از دیرباز این شب را پاس داشته و با جمع شدن کنار هم، خوردن میوه ها و خوراکی ها و شاهنامه خوانی و حافظ خوانی را از سر می کذراندند.

شاید اگر آدم کم حال و حوصله ای باشی فکر می کنی که ایرانی ها چقدر آدم های الاف و بیکار و خوش گذرانی بوده اند که به هر بهانه ای کنار هم جمع می شدند یا به مسافرت و دید و بازدید می رفتند. اما فکر می کنم فلسفه این قبیل کارها چیزی جز این است.

ادامه مطلب ...

افشای اسرار دیگران جرم است

از نظر اخلاقی، افشای اسرار دیگران امری زشت و نکوهیده است به ویژه از سوی افرادی که جامعه برای شغل و مقام اجتماعی شان حرمت خاصی قایل است مانند پزشکان و وکلا.چنان چه فردی نزد پزشک یا وکیل برود و درباره بیماری یا مشکل خانوادگی اش مسایلی را با او در میان بگذارد پزشک یا وکیل موظف به حفظ گفته ها و اسرار او هستند.

در کشور ما قانون گذار، افشای اسرار مردم را از سوی افرادی که به مناسبت شغل و حرفه شان اسرار مردم را به دست می آورند جرم می داند و مرتکب را قابل تعقیب و مجازات می شناسد؛ چرا که در این مشاغل مردم به دلیل نیازشان به این افراد مراجعه می کنند و باید به آن ها اطمینان داشته باشند و بر مبنای همین اطمینان اسرار خود را بیان کنند تا از راهنمایی های آن ها برای رفع مشکل خود برخوردار شوند.

ادامه مطلب ...

دانشجو یعنی این

در میان اقشار مختلفی که در ایران زندگی می کنند، قشر فخیمه ای وجود دارد به اسم دانشجو. دانشجو را علمای علم لغت به جویندگان دانش تعریف نموده اند و بی شک نیز به خطا نرفته اند.

دوست فرزانه ای دارم که سابقه دوستی مان به زمان تحصیل من در فرنگ برمی گردد. پس از سالها فراغ، ایشان تصمیم گرفت برای انجام یک پروژه تحقیقاتی در زمینه جامعه شناسی به ایران آمده واندر ابعاد شخصیتی قشر فخیمه دانشجو در ایران تحقیقی کند.

پس از بازگشت وی به فرنگ، از وی نتایج تحقیقش را جویا شدم. وی نیز شروع به بیان نتایج حاصله نمود.

ادامه مطلب ...

اجرای قانون اساسی، دغدغه همه مسئولان

این روزها در حالی سی و سومین سالگرد تصویب قانون اساسی حمهوری اسلامی ایران را پشت سر گذاشتیم که فضای سیاسی جامعه را ملتهب تر از ماه های قبل می بینیم و گوئی باید با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم انتظار التهابات بیشتری را نیز داشت.

پائیز امسال در حالی رو به پایان است که بازداشت چند نفر از متهمان و محکومان پرونده هاذی قضائی یکی دو سال اخیر نظیر فائزه هاشمی، مهدی هاشمی و علی اکبر جوانفکر سرآغاز آن بود. نامه نگاری های محمود احمدی نژاد و آملی لاریجانی در خصوص بازدید وی از زندان اوین را باید دومین جرقه سیاسی این فصل قلمداد نمود. بالاخره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را باید تا کنون آخرین مرحله از این التهابات نامید. در دو واقعه اخیر به نوعی از اجرای قانون اساسی و اختیارات قوای مختلف نام برده شده است. در نوشتار حاضر بدان بیشتر خواهیم پرداخت:


ادامه مطلب ...

معلولین، امروز چه می خواهند؟

معلولین یکی از اقشار پرتعداد هر جامعه را تشکیل میدهند و در میان مردم هر کشور و جامعه ای زندگی می کنند. به گونه ای که طبق آمار های جهانی حد اقل 5 درصد از جمعیت هر کشور را معلولین آن کشور تشکیل می دهند. یعنی از هر صد نفر حد اقل پنج نفر دارای معلولیت جسمی حرکتی، ذهنی، بینائی، شنوائی و یا حتی افراد چند معلولیتی تشکیل می دهند.

این افراد هم مثل سایرین زندگی می کنند. اما به فراخور وضع جسمی خود برای رسیدن به زندگی برابر با سایرین که حد اقل عدالت برای آنان است نیازهائی دارند که بدان خواهیم پرداخت.


ادامه مطلب ...

به یاد 8 آذر 1376

امروز 8 آذر است و درست 15 سال پیش در چنین روزی ایران با تساوی 2-2 در ملبورن استرالیا برابر این تیم، به جام جهانی 98 فرانسه صعود کرد.

دقیقا یادم هست. آن روز بخاطر اردوئی که برای گروه سرود مدرسه مان پیش آمده بود و مدیر مدرسه مان و یکی دو تا از معلم ها همراه آنان رفته بودند، مدرسه ما تق و لق بود. من هم از خدا خواسته کلاس زنگ آخرم را که معلمش آن روز نیامده بود زودتر پیچوندم تا به بازی برسم. آخر بازی ساعت 12:45 ظهر شروع می شد. البته با این وجود نیم ساعت اول بازی را از دست دادم و وقتی رسیدم خونه ایران 1-0 عقب بود. اما همه یادمان هست که نتیجه به گونه دیگری رقم خورد و این را مدیون نسلی از فوتبال ایران هستیم که به حق باید آن را نسل پا طلائی فوتبال ایران دانست.

ادامه مطلب ...

امر به معروف و نهی از منکر در قیام کربلا

بار دیگر عاشورائی را درک کردیم و بر عزای سید و سالار شهیدان گریستیم. اما به راستی چرا واقعه کربلا زنده ماند و ما نیز هر یک سعی می کنیم به نوعی در زنده نگاه داشتن آن بکوشیم؟

بی شک یکی از علل اصلی بقای پررنگ واقعه کربلا در میان نسلها و قشرها و ملت ها و حتی ادیان مختلف، بزرگی آن از ابعاد مختلف است. چرا که هر قشر، هر دین و هر نسلی در جامعه امروز آرمان هائی را برای خود ترسیم می کند که آرمان های آن با واقعه کربلا وجه یا وجوه مشترکی پیدا می کند.

اما هدف اساسی این قیام چه بود؟
ادامه مطلب ...