سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

علم بهتر است یا ثروت؟

در دوران مدرسه، یکی از موضوعاتی که اغلب ما راجع به آن انشا نوشتیم این بود که: "علم بهتر است یا ثروت؟" و در این انشا نوشتن هم همگی باید بدین نتیجه می رسیدیم که علم از ثروت بهتر است.

اما وقتی بزرگ و بزرگتر شدیم و به سن جوانی رسیدیم چه؟ آیا هنوز هم فکر می کنیم که علم بهتر از ثروت است؟ یا اینکه این موازنه به هم خورده است؟

ادامه مطلب ...

استیضاح

استیضاح سه روز پیش در مجلس علیرغم تصور اکثر افرادخیلی پر سر و صدا و با حواشی بسیار همراه شد. با تامل کوتاهی در رویدادهای یکشنبه بهارستان و حواشی و اتفاقات قبل و بعد از آن به چند نکته قابل تامل می رسیم.

1- چرا علیرغم فضای مثبت و همراه با تعامل هفته های اخیر دولت و مجلس، روز یکشنبه جلسه علنی به تشنج کشیده شدپ؟ شاید یک علت آن سودجوئی برخی افرادی باشد که این نزدیکی دو قوه را چندان دوست ندارند. اما اگر چنین افرادی وجود داشته باشند، با تدابیر سران دو قوه باید کمتر بر روند انجام امور تاثیر داشته باشند.

2- رئیس جمهور در خلال سخنان خود ایراداتی به مجلس و دیوان عدالت اداری گرفت که خارج از پاسخ های رئیس مجلس، به نظر من هم نمی توان چندان بدان توجه نمود. هرچند رئیس جمهور این امور را منشا بروز اختلافاتی می داند که سبب استیضاح آن روز شده اما عمل همگان به وظایف قانونی خود، جلوی همه اختلافات را خواهد گرفت.

ادامه مطلب ...

دهه فجر دهه شصتی ها

دهه فجر همیشه و هر سال یکی از مناسبت هائی است که بیشترین میزان و حجم برنامه ها در صدا و سیما، مدارس و حتی ادارات را به خود اختصاص می دهد. طبیعی هم هست. در همه کشورها برگزاری جشن ها و آئین های روز ملی آن کشور یا روز استقلال آن ها بیشترین حجم تبلیغات و جشن گرفتن ها را به خود اختصاص می دهد. البته ظاهرا کشورهای مشرق زمین با این قبیل رویدادها میانه بهتری دارند. مثلا همین دوستان چینی ما در هر جشن خود تعداد زیادی قربانی در اثر انفجار مواد منفجره و ترقه دارند.

اما ایرانی ها اصولا در همه کار خود یک چیز دیگرند. در هر کاری که شما حساب کنید ایرالنی ها سرند. فقط در برخی کارها تلاش بیشتری می کنند و بیشتر سرند و در برخی کارها که تلاش کمتری می کنند، کمتر.

و از این بین من به عنوان یک دهه شصتی باز در برخی زمینه ها، حداقل نسبت به کوچکترهای خودم، یک سر و گردن خود را بالاتر می دانم. یکی از این موارد جشن های دههفجر است.

ادامه مطلب ...

خاطره رهبر انقلاب از روز بازگشت امام خمینی(ره) به ایران

یکى از خاطرات خیلى جالب رهبری، آن شب اوّلى بود که امام وارد تهران شدند؛ یعنى روز دوازدهم بهمن - شب سیزدهم - شاید اطّلاع داشته باشید و لابد شنیده‌اید که امام، وقتى آمدند، به بهشت زهرا رفتند و سخنرانى کردند، بعد با هلى‌کوپتر بلند شدند و رفتند.

تاچند ساعت کسى خبر نداشت که امام کجا هستند! چون می خواستند امام در جای که خلوت باشد پیاده شوند تا کمی استراحت کنند.به همین خاطر هلى‌کوپتر در نقطه‌اى در غرب تهران رفت و نشست، بعد اتومبیلى امام را سوار کرد.

همین آقاى «ناطق نورى» اتومبیلى داشتند، امام را سوار مى‌کنند - مرحوم حاج احمد آقا هم بود - امام مى‌گویند: مرا به خیابان ولى‌عصر ببرید؛ آن‌جا منزل یکى از خویشاوندان است. درست هم بلد نبودند؛ مى‌روند و سراغ به سراغ، آدرس مى‌گیرند، بالاخره پیدا مى‌کنند - منزل یکى از خویشاوندان امام - بى‌خبر، امام وارد منزل آنها مى‌شوند!

ادامه مطلب ...

متن کامل سخنرانی تاریخی امام خمینی(ره) در بهشت ‌زهرا

امروز 12 بهمن و آغاز ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی است. در 34 سال پیش درست در چنین روزی رهبر کبیر انقلاب اسلامی پس از تحمل 14 سال تبعید به میهن بازگشت.

به مناسبت فرارسیدن دهه فجر متن کامل سخنرانی خاطره‌انگیز و تاریخی امام خمینی‌(ره) در روز 12 بهمن 1357 در بهشت زهرا در خبرگزاری فارس منتشر شد.


ادامه مطلب ...

به خوبی پیامبر

امروز هفدهم ربیع الاول سالروز میلاد فخر بشریت، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم است. بیش از چهارده قرن از میلاد پیامبری می گذرد که مصداق بارز اخلاق نیک است. او هادی دین خداس و خاتم انبیاست پس قطعا شاه بیت و کلید طلائی خصال نیک بشری است که همانا هدف راستین هدایت بشری است.

ما نیز در این عصر خود را مقید به دین و آئین همان پیامبر می دانیم. اما تقید ما به اخلاق چه؟ آیا خود را ملزم به رعایت اخلاق نیکویش می دانیم؟

ادامه مطلب ...