سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

هفت سین و فلسفه آن

عدد هفت در زبان باستانی به نام ” امرداد” است. امرداد معنای جاو دانگی و بی مرگی نام داشت و از آنجائی که این عدد معنای زیبای زندگی و جاودانگی را می‌داد هفت واژه را به نشانه آن گزینه کرده و بر خوان نوروزی می‌چینند. به روایتِی هفت "سین"، نشانه هفت دانه گیاهی است که می‌توان با آن سبزه نوروز را تهیه کرد: جو، ماش، عدس، ارزن، لوبیا، نخود و گندم.

  ادامه مطلب ...

یادی از درگذشتگان

امشب آخرین شب جمعه سال است و فردا نیز که آخرین روز سال است از قضا آخرین جمعه سال خواهد بود و ایرانیان از دیرباز در این شب و روز رفتگان و گذشتگان خود را بیش از پیش یاد نموده و برایشان خیرات فراوانی می دهند. این نیز از جمله پسندیده ترین رسوم ما است. چرا که در کنار صله رحم های موجود در نوروز و شب یلدا و.... از دست رفتگان خود را نیز در زمانی یاد خواهیم نمود.

  ادامه مطلب ...

زندگینامه پروین اعتصامی

پروین اعتصامی که نام اصلی او "رخشنده " است در بیست و پنجم اسفند 1285 هجری شمسی در تبریز متولد شد ، در کودکی با خانواده اش به تهران آمد . پدرش که مردی بزرگ بود در زندگی او نقش مهمی داشت و هنگامی که متوجه استعداد دخترش شد ، به پروین در زمینه سرایش شعر کمک کرد.


پروین اعتصامی,پروین اعتصامی اشک یتیم,پروین اعتصامی مادر,[categoriy]


  ادامه مطلب ...

ترفندهای نوروزی

همه دوست داریم در مدت حدود 2 هفته تعطیلات نوروزی، بهترین استفاده از این ایام را ببریم. به گونه ای که با صرف کمترین هزینه بیشترین بهره را از تعطیلات خود ببریم. پس لازم است برای این امر از ترفندها و روشهای زیر استفاده کنیم:

  ادامه مطلب ...

سخن نو سه ساله شد

امروز سه سال از ایجاد وبلاگ سخن می گذرد. وبلاگی که با انتخاب تیترهای گمراه کننده و مطالب آنچنانی قصد جذب خواننده را ندارد اما با این وجود هم اکنون بیش از 70.000 بازدید را به خود دیده است.

شایذ ئقتی نوشته ای با عنوان فرمول محاسبه نمره خام و معدل گیری در آزمون ها را می نوشتم هرگز فکر نمی کردم که این مطلب با حدود 10.000 بازدید تبدیل به پربازدیدترین مطلب وبلاگم شود.  ادامه مطلب ...

فواید مشاوره حقوقی

امروزه با پیشرفت فعالیت های گوناگون اشخاص در جوامع و بخصوص شهرهای بزرگتر، اعمال حقوقی نیز به مراتب بیشتر انجام شده و لازمۀ اینگونه فعالیت ها نیز همین امر است. قراردادهای مختلفی میان اشخاص منعقد می شود اسناد تجاری بیشتری بین آنها رد و بدل می شود و با بروز اختلاف نیز دعاوی بیشتری بین آنها در دادگاه ها و دیگر مراجع قضائی و اداری مطرح می گردد.

  ادامه مطلب ...

زندگینامه: علی اکبر دهخدا

علی اکبر دهخدا در سال ۱۲۵۵ در تهران متولد شد. هنگامی‌که یک سال بیش نداشت، پدرش فوت شد و وی بعدها زیرنظر و توجهات مادر به تحصیل ادامه داد.

دهخدا زبان عربی و علوم دینی را نزد شیخ غلامحسین آموخت. چند سال بعد که مدرسه سیاسی در تهران تأسیس شد، دهخدا در آن مدرسه به تحصیل پرداخت و زبان فرانسه را در آنجا آموخت.

همزمان با آغاز مشروطیت، وی با همکاری مرحوم جهانگیرخان و مرحوم قاسم خان، روزنامه معروف صور‌اسرافیل را منتشر کرد. ستون طنز چرند و پرند به قلم دهخدا و با امضای دخو در این روزنامه نوشته می‌شد.  ادامه مطلب ...