سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

نوروز در کلام و عمل مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی

آیت‌الله مجتبی تهرانی از اساتید برجسته اخلاق ضمن طرح این پرسش که «در لحظات آخر سال چه کنیم؟»، با استناد به احادیثی از امیرالمؤمنین، امام حسین و امام صادق علیهم السلام به این پرسش پاسخ گفت.

ادامه مطلب ...

همه چیز در باره تقویم خورشیدی

تقویمی که ما از آن استفاده می‌کنیم، یکی از دقیقترین و مناسبترین تقویم‌های جهان است، اما متاسفانه فقط اندکی از ما آن را به خوبی می‌شناسیم و تاریخچه به وجود آمدن آن را می‌دانیم. برای مثال، برخلاف تصور عموم، تقویمی که امروز از آن استفاده می‌کنیم، قدمت 1386 ساله ندارد، بلکه در همین دو قرن اخیر تدوین شده است. ابتدا با مفهوم سال شمسی حقیقی آشنا شده سپس تاریخچه تقویم شمسی و قمری را خواهیم خواند و در انتها با نحوه محاسبه لحظه دقیق تحویل سال شمسی آشنا خواهیم شد.

ادامه مطلب ...

اضافه کاری شاعر

شعری اندر مصیبت‌های شاعری از دکتر کاووس حسن‌لی


اول صبح شنبه از منزل

با امید و انرژی کامل

ظاهرم را کمی صفا دادم

ساعت هفت راه افتادم

چشمم اول در آن سحرگه شاد

به نگهبان پارکینگ افتاد

بر خلاف همیشه با خنده                               

زود آمد به محضر بنده

که: «خدا لطف‌ها به ما کرده                           

که مرا خادم شما کرده

ادامه مطلب ...

جمعه آخر سال

ایرانی ها قرن ها است که بر اساس سنتی دیرینه و قشنگ پنجشنبه و جمعه آخر سال را به سر زدن به مزار درگذشتگان از نزدیکان و اقوام و آشنایان خود اختصاص می دهند و بر مزارشان حاضر می شوند و برای شادی روحشان فاتحه ای می فرستند و خیرات می دهند.

برخی افراد و در مواردی نیز حتی برخی علما بدین امر استناد کرده اند که حضور بر مزار درگذشتگان در پنجشنبه و جمعه آخر سال هیچ سند و توصیه روائی و نقل قول از معصومین علیهم السلام ندارد. اما باید گفت صرف انجام این عمل در سایر پنجشنبه ها و جمعه ها مستحب بوده و به فرض نبودن فضیلت در منظر اولیاء دین برای این عمل در آخر هفته، چیزی از ثواب آن کاسته نمی شود.

ادامه مطلب ...

14خصوصیت حوریان بهشتی

در قرآن کریم برای زنان بهشتى (حوریه های بهشتی) ویژگی هایی ذکر شده است که عبارتند از:

1- پاکی و پاکیزگی : وَ لَهُمْ فِیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فِیها خالِدُونَ (بقره/ 25)؛ وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ (آل عمران/ 15) ؛ لَهُمْ فِیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ ... (نساء/ 57)

همسران آن جهان ، بر خلاف بسیارى از زیبا رویان این جهان هیچ نقطه تاریک و منفى در جسم و جان آنها نیست و از هر عیب و نقصى پاک و پاکیزه اند.(تفسیر نمونه ،ج2 ،ص 461)

2- دارای چشمان سیاه و درشت : کذلِک وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِینٍ(دخان/ 54 )؛ وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِینٍ (طور/ 20 )


ادامه مطلب ...

تعطیلات پنهان در ایران

اگر به تقویم های هرساله کشور نگاهی بیندازیم، روزهای تعطیل زیادی  را مشاهده می کنیم که جز حمعه ها که روز تعطیل ثابت هفتگی در ایران است، تعطیلات مناسبتی دیگری نیز داریم. به گونه ای که بطور رسمی بیش از 80 روز تعطیل رسمی در کشور داریم.

در سالهای اخیر هم بحث های مفصلی جهت کاهش تعطیلات رسمی صورت گرفته و آنچه که وجه مشترک همه این مباحث کارشناسی است این است که این تعطیلات باید برای افزایش میزان کارائی نظام اداری باید صورت پذیرد.

اما به جز تعطیلات رسمی درج شده در تقویم، با روزهای تعطیل فراوان دیگری مواجهیم که باید آن را تعطیلات پنهان نامید. زیرا ,لت آن نه روز تعطیل رسمی هفتگی است و نه تداخل با تعطیلات رسمی.

ادامه مطلب ...

یک سال گذشت

امروز درست یک سال از راه اندازی وبلاگم می گذرد.

راه اندازی وبلاگم خیلی یه دفعه ای صورت گرفت و حتی هیچ سایقه وبلاگ نویسی در هیچ سرویسی هم نداشتم.

اول هم می گفتم بابا کی میاد وبلاگ من رو بخونه؟

اما در ادامه و با انتشار برخی مطالب به کلی نظرم عوض شد. استقبال از وبلاگم به گونه ای بود که آمار بازدیدکنندگان آن در طول یک سال از مرز 18.800 بازدید گذشت که این رقم برای کسی که اصلا شهرتی در بین مردم ندارد ظاهرا باید خوب باش.

البته اگر حمل بر تحویل گرفتن خود و نوشابه باز کردن نباشه باید بگم که انصافا مطالبی هم که بر روی وبلاگم قرار می دادم مطالب سنگینی بوده و هست.

ادامه مطلب ...