سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سال نو مبارک

یا مقلب الفلوب والأبصار

ای دگرگون کننده ی قلب ها و چشم ها


یا مدبّر اللیل والنّهار

ای گرداننده و تنظیم کننده ی روزها و شبها


یا محوّل الحول والأحوال

ای تغییر دهنده ی حال انسان و طبیعت


حوّل حالنا ألی أحسن الحال

حال ما را به بهترین حال دگرگون فرما



فرا رسیدن بهار طبیعت
و آغاز سال 1393 هجری خورشیدی
بر همگان مبارک باد.

فرهنگ نامگذاری حیوانات بر ماه ها و سالها

حتما تا حالا خیلی دیده و شنیده اید که نام سالها را به نام حیوانی نسبت می دهند و برای شخصیت متولدین هر سال ویژگی های منحصر به فردی را نیز ذکر می کنند. همچنین در طول قرن های متمادی، نام ماه های شال شمسی نیز بر اساس تقویم "سریانی" نام حیوانی بوده است. در این مطلب قرار است پس از بیان کلیاتی در خصوص انواع تقویم های موجود، به کیفیت این نامگذاری ها بپردازیم.

   ادامه مطلب ...

حقوق مصرف کننده چیست؟

منتشرشده در شمارۀ 96 مجلۀ دادرسی مورخ بهمن و اسفند 1391


هرازچندگاهی در رسانه های دیداری و شنیداری سخن از حقوق مصرف کنندگان شنیده می شود و حتی در رسانه های مکتوب نیز از آن زیاد یاد می شود. عموم مردم با مطالب زیادی برخورد می کنند دال بر اینکه اقداماتی جهت رعایت حقوق مصرف کنندگان انجام شده یا انجام خواهد شد. اما به راستی این حقوق چیست و از کجا آمده است؟ این حقوق چگونه ایجاد شده و با چه ارگانی مرتبط است؟ و شاید سوالی که پیش از همه این سوالات به ذهن متبادر شود این است که اصلا مصرف کننده کیست؟

  

ادامه مطلب ...

اگر من برنامه های اشتون را می چیدم

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا شنبه عصر به تهران آمد و پس از اقامتی حدودا چهل و هشت ساعته از کشور خارج شد. دیدارهای سیاسی اش با مقامات کشورمان و دیدار از اماکن تاریخی شهر اصفهان را باید مثبت و سازنده دانست. اما آنچه که نباید کم اهمیت قلمداد شود؛ دیدار وی با برخی فعالان فتنه 88 بود که پیش تر نیز از سوی برخی نمایندگان پارلمان اروپا اتفاق افتاده بود. اگر این قبیل دیدارهای مشکوک سیاسی دیگر تکرار نشود می توان با اغماض از کنار آن عبور کرد ولی تکرار چندبارۀ آن در دیدارهای آتی مقامات سیاسی خارجی از ایران و نیز برخورد منفعلانۀ مسئولان وزارت امور خارجه بخشودنی نخواهد بود.   ادامه مطلب ...

سخن نو دوساله شد

سلام به همه خوانندگان وبلاگ سخن نو.

وبلاگ سخن نو امروز دو ساله شد.

البته فکر نمی کنم به لحاظ آمار و ارقام، وبلاگ پرمخاطبی داشته باشم. اما همین که در دو سال بیش از 50/000 بازدید از وبلاگم به ثبت رسیده برایم جالب بود. چون نه فرد مشهور و پرطرفداری هستم نه قراره به واسطۀ گذاشتن هر لطیفه و تصویر و لینک و مطلبی، کلیک خور وبلاگم را زیاد کنم. صرفا علاقه مندی های شخصی ام را در این وبلاگ منتشر می کنم.

البته به دلائل فوق، فکر می کنم مطالبم چندان مورد علاقه خیلی ها نیست. چون نه نظر موافقی برای مطالبم میگذارند نه نظر مخالفی.


شگردهای در رفتن از زیر بار خونه تکونی

حتما دو سه هفته ای هست که حال و هوای خونه شما هم مثل اغلب خونه های ایرانی ها در این وقت سال عوض شده و خانواده به طور دسته جمعی مشغول انجام خونه تکونی شدن. خونه تکونی یکی از سنتهای ایرانیها در آستانه سال نو بوده است. خونه تکونی یعنی یه روز کامل وقت بذاری و کل وسایل یه اتاقو به هم بریزی و جابجا کنی تا مرتب و ترتمیز بشن. اما دوباره دو سه ماه که بگذره همون آشه و همون کاسه. فقط انگار خستگیش قراره به تن آدم بمونه. به همین خاطر میخوام چند تا راه حل نشونتون بدم تا بتونین با پیاده کردنش از زیر بار خونه تکونی در برید.

  ادامه مطلب ...

مصائب نوشتن یک پایان نامه

از ابتدای قبولی ام در کارشناسی ارشد حقوق خصوصی ذهنم درگیر نگارش پایان نامه بود و انتخاب موضوع پایان نامه تبدیل به یکی از دغدغه های ذهنی ام شده بود. البته خواندن این مطلب برای برخی که از این مرحله گذر کرده اند شاید تکراری باشد و خود نیز قطعا آن را تجربه کرده باشند. اما این مطلب را بیشتر برای آنهائی می نویسم که قرار است در آینده طی مسیر نمایند تا استرس بیش از حد به خود راه ندهند. با ورود به ترم 2 کارشناسی ارشد درگیری های ذهنی ام بر سر انتخاب موضوع بالا گرفت و در نهایت با نزدیک شدن به پایان ترم 2 به چند عنوان برای نگارش پایان نامه رسیدم  و تمرکز و تفکر بر روی آنها را آغاز کردم. ابتدا پروپوزالی با موضوعی فقهی-حقوقی را کامل و تایید کردم اما به یکباره نظرم عوض شد و تصمیم گرفتم به تحقیق پیرامون مسئولیت مدنی ارائه دهندگان خدمات حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات بپردازم.   ادامه مطلب ...