سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

چراغی را که ایزد برفروزد / هرآن کس پف کند ریشه اش بسوزد.

داشتم در ذهن حدیث ثقلین را مرور می کردم. همان سخن گهربار نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله که در آخرین سالهای رسالت برای هدایت پیروان خود بین آنان به یادگار نهادند. ایشان در آن حدیث فرمودند: "من دو چیز گرانبها بین شما به جای می گذارم کتاب خدا قرآن و اهل بیتم.

اما گوئی مظلومیت پیامبر و خاندان او قرار بود از همان ابتدای عروج ایشان رخ نمایاند. بدعت سقیفه سنگ بنای کجی شد برای جدائی برخی مسلمان نماها تا به دنبال حکومت خود رفته و اهل بیت را از قرار گرفتن در راس حکومت اسلامی که در اوقات مختلف از جمله عید غدیر خم مورد اعلان پیامبر قرار گرفته بود، محروم نمایند.این امر تا بدانجا پیش رفت که قاضی مزور اموی حکم به خروج امام حسین علیه السلام از اسلام به علت عدم بیعت با یزید دهد. این سیر تا آغاز امامت امام زمان (عج) نیز ادامه یافت و در نهایت منتهی به غیبت ایشان شد.

در اعصار مختلف این شیعیان بودند که علیرغم اعتقادات دینی برحق خود باید سخت ترین مجازات ها و اذیت ها را متحمل می شدند و هر کجا حکومتی شیعی سر بر می آورد، آن ها می توانستند به راحتی زندگی و فعالیت نمایند.

گردونه زمان گذشت و گذشت تا به عصر ما رسید. عصری که دیگر خبری از حکومت مقتدر بغداد یا امپراطوری های روم و عثمانی و ... بعنوان قدرت های جهان خبری نبود و قدرت در اختیار دولت ها و حکومت هائی قرار گرفته بود که حتی در ظاهر هم سعی نمی کردند خود را به دینی معتقد نشان دهند. به همین علت بود که با مشاهده رشد روز افزون اسلام و اسلام خواهی بین ملت ها سعی کردند تا این موج را هر طور شده در نطفه خفه کنند. بروز فرقه های بابیت و بهائیت در ایران، ایجاد فرقه وهابیت در عربستان و ایجاد اختلاف بین شیعیان و سنی ها تنها برخی از این اقدامات بوده است. اقدامات قدرت های بزرگ در ایران بعلت برخورداری مردم از اعتقادات عمیق شیعی به جائی نرسید و تشیع این اقدامات را در خود هضم نمود. اما در سایر کشور ها این اقدامات کم و بیش موثر و موفق بوده است.

سالهای اخیر نیز شمشیر این قدرت ها تند تر و تیزتر شده و اراده آن ها برای تقابل با اسلام روز افزون تر شده است. هتاکی کشیش های آمریکائی به قرآن، انتشار کاریکاتور موهن علیه پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله، ایجاد شبهات مختلف اعتقادی نسبت به سایر معصومین علیهم السلام و این اواخر هم هتاکی خواننده ای نسبت به امام هادی علیه السلام همه و همه گواهی است بر این مدعی.

اما آن چه که همه این به اصطلاح سردمداران عالم که فقط خودشان خودشان را آقای همگان می پندارند از آن غافلند این است که چراغ پرفورغ اسلام و خاصه مذهب به حق تشیع اثنی عشری بسیار بزرگتر از آن است که با این اقدامات و هتاکی ها خاموش یا حتی کم فروغ گردد.

هر آن کس که تصور می کند شیعیان ذره ای از اعتقادشان نسبت به اسلام و امامن علیهم السلام کم شده چشم هایش را باز باز کند و شرکت شیعیان را در سه ماه رجب و شعبان و رمضان در مراسم های مختلف ولادت و شهادت ائمه علیهم السلام مشاهده کند.

این چراغ خاموش شدنی نیست.

این راه بستنی نیست.

یا علی.

ایران یا 1+5، حق با کیست؟

ده سالی هست که فعالیت های هسته ای ایران بر سر زبان ها افتاده و تبدیل به مهمترین و بحث برانگیزترین مساله در روابط بین المللی ایران گردیده و بسیاری از فعالیتهای ایران در عرصه های داخلی و بین المللی را تحت الشعاع قرار می دهد. کشورهای غربی که طرف ایران در همه بحثهای هسته ای ایران در این سالها بوده اند معتقدن فعالیت اتمی ایران باید در حد اقل ممکن باشد و اکتفا به همین حد اقل هم با پشت سرگذاشتن سماجت ایران و خاصه دولت احمدی نژاد مبنی بر عدم امکان تعلیق این فعالیتها حاصل گردیده است. اما به راستی حق با کیست؟ ایران می تواند به فعالیت هسته ای خود ادامه دهد یا غرب به راحتی می تواند سد راه ایران شود؟


فعالیت هسته ایران در زمان خاتمی

با عمومی شدن فعالیت ایران برای غنی سازی محدود اورانیوم در سال 82 شاخک های کشورهای غربی انگار بحث جدیدی برای تحت فشار قرار دادن ایران یافتند و پرونده ایران در این خصوص تشکیل و بازرسی های آزانس که تا آن زمان نیز وجود داشت تشدید شد. این امر تا بدان جا پیش رفت که آزانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا برای جلب کامل اعتماد آزانس و بالتبع برخی اعضای آزانس روند غنی سازی اورانیوم که در آن مقطع زیر 3 درصد بود بطور کامل متوقف شده و تاسیسات اتمی ایران مهر و موم شود و البته این درخواست با همراهی دولت سید محمد خاتمی که دوست داشت حتی المقدور با غرب روابط دوستانه ای برقرار کند مواجه شد. این امر علیرغم اینکه برخلاف نظر رهبری بود عملی گردید اما هرچه مذاکرات دولت بیشتر پیش می رفت کمتر نتیجه می گرفت. تا جائی که با انتخاب محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران در ابتدای تابستان 84 و نظر مخالف وی بر ادامه روند مذاکرات موجود با آزانس در سطح آن دوران، نظر رهبری مبنی بر رضایت نسبت بدین امر شفاف بیان شد و معظم له حتی تاکید نمودند فک پلمپ تاسیسات اتمی باید در زمان همان رئیس جمهوری انجام شود که زیر بار این امر رفته و در آخرین روزهای ریاست جمهوری خاتمی نیز چنین گردید.


فعالیت هسته ای ایران در زمان احمدی نژاد

احمدی نژاد همزمان با آغاز ریاست جمهوری اش بر حق ایران در داشتن فناوری هسته ای تاکید و ضمن فک پلمپ تاسیسات اتمی ایران و خاصه نطنز که محل غنی سازی اورانیوم بود از غرب دعوت به مذاکره نمود و درهای تاسیسات اتمی ایران را بر روی بازرسان آزانس باز اعلام نمود اما غرب که نمی خواست زیر بار گسترش فناوری اتمی شود سعی نمود تا با طرح روزافزون ادعاهائی نظیر تلاش ایران برای ساخت تسلیحات اتمی و.. ایران را تحت فشار قرار داده و از پیشرفت در این زمینه بازدارد.

با دستیابی تدریجی ایران به غنی سازی مطلوب اورانیوم برای استفاده در نیروگاه اتمی بوشهر و مصارف پزشکی و کشاورزی  و... غرب که گوئی فهمیده در برابر پیشرفت ایران در این عرصه نمی تواند ممانعتی به عمل آورد چند سالی است با تشکیل گروه موسوم به 1+5 از ایران دعوت نموده تا مسائل اتمی را در مذاکرات با این گروه حل و فصل نماید.

اما در این خصوص چند سوال جدی مطرح است:

1- طبق اساسنامه آزانس بین المللی همه اعضا حق دارند در چارچوب قوانین ازانس به فعالیت اتمی صلح آمیز بپردازند. آزانس طی این سالها هیچ سند و مدرک متقنی دال بر تخلف ایران از قوانین آزانس ارائه ننموده، پس چرا باید برای ادامه فعالیتی که صلح آمیز است با گروهی خارج از آزانس بین المللی مذاکره کنیم؟ من هیچ ضرورتی نمی بینم که اگر کشورم در مسیری درست و در چارچوب قانون عمل می کند، بخواهد خود را ملزم به هماهنگ شدن با کشورهای غربی نماید.

2- معاهده ای موسوم به NPT پس از تشکیل آزانس به تصویب برخی اعضا رسید و از سایرین نیز خواسته شد که به آن بپیوندند. این معاهده پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خوانده می شود. ایران نیز بدین معاهده پیوست. اما هیچ جا بطور جدی مشاهده نشد که نه ایران و نه کشورهای دیگری نظیر ژاپن که قربانی تسلیحات اتمی بوده است نسبت به عنوان این معاهده که عمدا با مسامحه قدرت های غربی تنظیم شده اعتراض کنند. زیرا این معاهده به هیچ وجه اشاره ای به تسلیحات اتمی موجود در سرزمین های اشغالی، آمریکا و... نمی کند و فقط از اعضای ملحق شده بدان می خواهد که  تسلیحات اتمی تولید و انباشت ننمایند.

تاریخچه برگزاری مسابقات باشگاهی در ایران

یازدهمین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ برتر باشگاه‌ ‍ ‍ ‌های کشور پس از 283 روز پر هیجان، شامگاه بیست و دوم اردیبهشت‌ماه 91 با قهرمانی تیم فوتبال سپاهان اصفهان و سقوط تیم‌های شهرداری تبریز، شاهین بوشهر و مس سرچشمه به لیگ دسته اول به پایان رسید.

سپاهان با این قهرمانی، برای چهارمین مرتبه که سه دوره آن بصورت متوالی بود، جام زرین لیگ برتر را بالای سر برد تا رکوردی ارزشمند برای خود در این مسابقات به ارمغان آورد. ضمن اینکه محرم نویدکیا که در دومین دوره لیگ برتر با 22 سال سن جام قهرمانی را بالای سر برده بود، در سه دوره گذشته هم جام قهرمانی لیگ ایران را بالای سر برد تا رکوردی بسیار مهم را به خود اختصاص داد.

رضا عنایتی آقای گل دوره‌های نخست، چهارم و پنجم لیگ برتر که امسال هم با 18 گل در رده سوم برترین گلزنان قرار گرفت، توانست رکورد بیش از 100 گل زده در لیگ فوتبال ایران را به نام خود ثبت کند تا از این حیث رکوردار باشد.


ادامه مطلب ...

جدول کامل لیگ یازدهم و چند نکته جالب

با پایان یافتن فصل 91-90 لیگ برتر و مشخص شدن جایگاه تیمها شاهد بروز و ظهور نکات جالبی به لحاظ آماری و بعضا حاشیه ای برای تیمهای مختلف بودیم که در مطلب حاضر به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

در ابتدا لازم است با هم نگاهی به جدول کامل لیگ یازدهم بیندازیم.:


ادامه مطلب ...

همه چیز درباره ماجرای آب و برق مجانی

دولت موقت مهندس بازرگان برای بار اول لایحه‌ی آب و برق مجانی را تصویب کرد و وعده‌ی آنرا هم به مردم داد و امام خمینی چند روز بعد، این وعده‌ی دولت موقت را تصحیح و تکمیل کردند.
سی و سه سال است که دشمنان امام و انقلاب، با وارونه سازی یک خبر و تحریف ماجرا، مدعی هستند که امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مردم ایران قول داده است که آب و برق مجانی می شود. دروغگویان حتی مدعی هستند که امام بزرگوار ما، در بدو ورود به وطن یعنی در دوازدهم بهمن سال ۵۷ این وعده را به مردم داده است!
اما رجوع به اصل سخنان امام در بهشت زهرا نشان می دهد که اصلا و ابدا چنین وعده ای در سخنرانی امام خمینی وجود ندارد و در حقیقت این مساله مربوط است به سخنرانی ایشان در ۱۲ اسفند سال ۵۷ و در مدرسه فیضیه.

ادامه مطلب ...

تواضع یگ یهودی‎

یک کاتولیک، پروتستان، مسلمان و یهودی در حین صرف شام با هم صحبت میکردند.

کاتولیک : من یک موقعیت عالی دارم .... می خواهم سیتی بانک را بخرم!پروتستان : من خیلی ثروتمندم و میخواهم جنرال موتورز را بخرم!مسلمان : من یک شاهزاده ثروتمند افسانه ایم.... میخواهم مایکروسافت را بخرم!

 

سپس آنها منتظر شدند تا یهودی صحبت کنه....
یهودی قهوه خود را هم زد، خیلی با حوصله قاشق را روی میز گذاشت، یک جرعه از قهوه اش خورد، یک نگاهی به آنها انداختد و با آرامی گفت !!!... نمیفروشم

بعضی از اصفهانی ها

بعضی از اصفهانی ها
پاسخ هیچ پرسشی را نمی‌دهند و در پاسخ هر  پرسش شما آنها  پرسشی از شما دارند!
مثال1 (وقتی می‌خواهید سوار تاکسی شوید) شما: آقا کجا می‌رید؟ راننده اصفهانی : شوما کوجا می‌خَین برین؟ شما: دروازه تهران راننده اصفهانی : در بستی؟ (در اینجا اگر بگید نه راننده دیگه جوابتون رو نمی‌دهد اما اگر بگید بله) : راننده اصفهانی :بیین بالا
شما: چقدر می‌شه
راننده اصفهانی : چندی می‌خَی بدی؟
شما: ... تومن
مستقلا از مبلغ شما جواب راننده اصفهانی : کَمِس دادا !
 
ادامه مطلب ...