سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

بازخوانی تاریخی حاکمیت ایران بر جزایر تنب و ابوموسی

ادعای پوچ و واهی سران ابوظبی در شرایطی مطرح می‌شود که اسناد متعددی بر حاکمیت تاریخی ایرانیان بر جزیره ابوموسی و همچنین دو جزیره تنب کوچک و بزرگ وجود دارد که بعید است سران امارات چیزی از این اسناد ندانند.

وزیر امور خارجه شیخ‌نشین امارات عربی متحده که در دهه 1970 میلادی و با وساطت دولت بریتانیا در آن هنگام که قصد خروج نیروهای خود از خلیج فارس را داشت، تاسیس گردید، در سخنانی گستاخانه، سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به جزیره ابوموسی را ناقض "حق حاکمیت امارات" دانسته است. این ادعای پوچ و واهی در شرایطی مطرح می‌شود که اسناد متعددی بر حاکمیت تاریخی ایرانیان بر جزیره ابوموسی و همچنین دو جزیره تنب کوچک و بزرگ وجود دارد که بعید است سران شیخ‌نشین محقر مزبور چیزی از این اسناد ندانند.

ادامه مطلب ...

هک کردن حساب بانکی از زاویه ای دیگر

حسن بی پولی به همین چیزهاست! اصلاً آدمی در مایه های من، حساب بانکی اش هک کردن می خواهد؟! می خواهم ببینم به هک کردنش می ارزد؟! این آیا توهین به هک نیست؟! آیا هک برای خودش فی حد ذاته شان و مقامی ندارد؟! از آنجا که هک کردن، عملیاتی سخت و نفس گیر و پرمحاسبه است، هک کردن حساب خلق اللهی از قبیل من، به اون همه داده پردازی و کوفت و زهرمار می ارزد؟!

به قلم حسین قدیانی

ادامه مطلب ...

یک ماجرای عجیب از برادر علیرضاخمسه‎

علیرضا خمسه چندی پیش در برنامه تلویزیونی «رادیو هفت» ماجرای جالبی درباره جابه‌جایی برادرش در بیمارستان تعریف کرده است.
خمسه ماجرا را این گونه تعریف کرد: ما مجموعا ۹ خواهر و برادر هستیم، یکی از برادرانمان شبیه ما نیست، سیاه چرده است و قد بلندی دارد. یک روز این برادر در محل کارش با فردی مواجه می‌شود، آن فرد به برادر من می‌گوید من برادرانی دارم که خیلی شبیه به شما هستند.

برادر خمسه هم می‌گوید اتفاقا برادران من هم خیلی به شما شبیه‌اند. این دو نفر با هم قرار می‌گذارند و می‌فهمند که هر دو در یک بیمارستان به دنیا آمده‌اند، اما در لحظه تولد با هم جابه‌جا شده‌اند. این دو نفر پس از سی و چند سال به آغوش خانواده‌های واقعی‌شان برمی‌گردند و پدر و مادر واقعی‌شان را پیدا می‌کنند.
ادامه مطلب ...

چه شد که حضرت نوح، نوح نامیده شد؟

حضرت نوح از ابتدا "عبدالغفار" نام داشت.

پس از سالها هدایت مردم و ساختن کشتی و نجات مومنان توسط آن، روزی جبرئیل علیه السلام از جانب خداوند برای حضرت نوح دستور آورد که: دیگر ساخت کشتی لازم نیست و از این پس به ساختن کوزه و ظروف سفالین مشغول شو.

مدتی از این دستور گذشت تا اینکه روزی دوباره جبرئیل بر حضرت نوح نازل شد و فرمود: "خداوند دستور داده تا همه این کوزه ها را بشکنی."

وی از این دستور کمی ناراحت شد. اما آن را اجرا نمود. بعد از جانب خداوند دوباره وحی نازل شد که: ای پیامبر ما، تو از نابود کردن آنچه که ساخته دست خودت بود ناراحت شدی حال آنکه برای گرفتارشدن بندگان و مخلوقات من به عذاب الهی، دست به دعا برداشتی و آنان با عذاب من نابود شدند.
حضرت نوح علیه السلام این سخن را که شنید بسیار ناراحت شد و گریه و نوحه بسیار سر داد و زان پس نوح نامیده شد.

داستان دیو و سلیمان از زبان دگتر الهی قمشه ای‎

دکتر الهی قمشه ای می گوید
یکی از جذاب ترین تعبیرات " نفس و عشق " ، قصه دیو و سلیمان است که از دیرباز در ادب پارسی به اشاره و تلمیح از آن یاد شده است .
قصه چنین است که سلیمان فرزند داود ، انگشتری داشت که اسم اعظم الهی بر نگین آن نقش شده بود و سلیمان به دولت آن نام ، دیو و پری را تسخیر کرده و به خدمت خود در آورده بود ، چنانچه برای او قصر و ایوان و جام ها و پیکره ها می ساختند  . این دیوان ، همان لشکریان نفسند که اگر آزاد باشند ، آدمی را به خدمت خود گیرند و هلاک کنند و اگر دربند و فرمان سلیمان روح آیند ، خادم دولتسرای عشق شوند.
ادامه مطلب ...

نقدی بر عملکرد اخیر شورای فرهنگ عمومی

سالهای پیش که تقویم را ورق می زدیم در ردیف مناسبت های روزانه در جلوی روز 20 فروردین نوشته شده بود: شهادت شهید آوینی. کسه که همه او را با صدای گرمش در روایت فتح می شناختند و به یاد می آوردند.

اما سال پیش شورای فرهنگ عمومی که متولی قانونی تنظیم مناسبت های تقویم کشور و اعلان آن برای انتشار از سوی ناشران است، در اقدامی عجیب و با توجیه تداخل این روز با روز ملی فن آوری هسته ای، اقدام به جابجائی شهادت شهید آوینی از 20 فروردین به 21 فروردین نمود. اقدامی که تعجب بسیاری افراد و دلخوری خانواده آن شهید را به دنبال داشت.

سوالی که به ذهن می رسد این است که این اقدام چرا انجام شده؟ و اساسا چه ایرادی دارد که یک روز تقویم حاوی دو مناسبت باشد؟ مگر در تقویم ها تا کنون از این دست موارد کم داشته ایم؟ مثلا روز 28 ماه صفر هم وفات نبی مکرم اسلام است و هم شهادت امام حسن مجتبی علیهماالسلام است.یا مثلا برای 17 ربیع الاول هم ولادت پیامبر ثبت شده و هم ولادت امام صادق (ع)

قرار نیست با جابجائی رویدادهای تاریخی خانه های خالی تقویم هایمان پر شود. اما قرار بر این است که هر چه را در زمانی بیان کنیم که موقع بیان آن است.

قایقرانی که با عشق قوهای سپید پرواز کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، یازده سال از عمر فوتبال حرفه‌ای ایران می‌گذرد در این سال‌ها ستاره‌های کاغذی زیادی در فوتبال ایران ظهور کرده‌اند؛ ستاره‌هایی که نه به خاطر منش و خلق و خوی پهلوانی و مردمداری که بیشتر به خاطر ژست‌ها و تیپ‌های هالیوودی‌شان محبوب برخی شده‌اند.

فوتبال ایران حرفه‌ای شده اما در این فوتبال حرفه‌ای ارزش‌ها رنگ باخته‌ یا کم رنگ شده‌ است. شاید به همین دلیل است که منشوری‌های فوتبال ایران هموار در صدر اخبار هستند و اسم و عکس‌شان از روی جلد روزنامه‌ها و نشریات کنار نمی‌رود. شاید قحطی آمده، آن هم از نوع بدش...

اما زمانی که فوتبال ما آماتور بود، زمانی که عشق و تعصب به پیراهن باشگاهی و هواداران و فوتبالدوستان حرف اول را می‌زد فوتبال این مرز و بوم پرستاره بود.

پس بی دلیل نیست که این روزها نام برخی از ستاره های حرفه ای را با نام همان آماتورها در ورزشگاه فریاد می زنند بلکه بر ابهت و محبوبیت شان افزوده شود.


ادامه مطلب ...