سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

برخی از برکات ماه مبارک رمضان

هر یک از ماه های قمری به دنبال نام خود معمولا پسوندی را به همراه دارند. مثل محرم الحرام، رجب المرجب و... در ادامه نام ماه رمضان هم معمولا کلمه مبارک آورده می شود و معمولا می شنویم که می گویند رمضان المبارک. اما به راستی این مبارک بودن رمضان از کجاست و به چه دلیل این ماه رمضان المبارک خوانده می شود؟

علت آن است که برای این ماه برکات فراوانی بیان شده است که در ادامه تنها به برخی از این برکان اشاره خواهد شد:

  ادامه مطلب ...

دم ورزشکاران گرم

در 40 یا 50 روز اخیر شاهد موفقیت های فراوانی از ورزشکاران در رشته های مختلف بودیم. اول که فوتبالیست ها در سه بازی پی در پی حریفان خود را در راه رسیدن به جام جهانی از پیش رو برداشتند. آنها که تا قبل از این در 5 بازی خود 7 امتیاز کسب کرده بودند در این سه بازی به تنهائی 9 امتیاز گرفتند.

بعد هم که والیبالیست هایمان کار خود را در لیگ جهانی والیبال آغاز کردند و همگان را از نتایج خود شگفت زده کردند. ورزکاران تیم های سالنی هم که در بازی های آسیائی خوش درخشیدند و از آن جمله فوتسال آقایان قهرمان شد و فوتسال بانوان نایب قهرمان.

   ادامه مطلب ...

ماه رمضان بچه های دهه شصت

همه بچه های دهه شصت از روزه داری و روزه گرفتن های دهه شصت خاطراتی دارند که بسیاری از آنها مشترک است. اما به نوعی مختص همان دوران یود و دیگر در دوره ما کمتر با این مسائل برخورد می کنیم.

شاید برایتان عجیب باشد که اولین خاطره از ماه رمضان دهه شصتی ها را تماشای هرساله کارتون زهره و زهرا عنوان کنم . کارتونی که در مقایسه با سایر کارتون ها بسیار مبتدیانه تر و ساده تر بود اما گوئی با حال و هوای ما بیشتر مطابقت داشت. ای کاش از باب تجدید خاطره هم که شده باز هم از تلویزیون پخش می شد.

  ادامه مطلب ...

یوم الشک

چند سالی است که اواخر ماه شعبان و در آستانه ماه رمضان که قرار می گیریم، نام روزی را می شنویم که یوم الشک خوانده می شود. در اخبار مخصوصا زیاد از آن یاد می شود و در کنار بحث از استهلال ماه رمضان، از آن نیز یاد می شود. اما دقیقا این یوم الشک چیست؟ماه های سال قمری یا 29 روز است و یا 30 روز. یکی از راه های اثبات ورود به ماه جدید قمری گذشتن 30 روز از آغاز ماه قمری قبلی است.

اما از طرفی ممکن است به عللی نظیر اشتباه در رویت هلال ماه قبلی یا اشتباه در محاسبه تقویم وضعیت به گونه ای باشد که ماه جدید یک روز زودتر آغاز شود. یعنی ممکن است به هر دلیل روزی که در نزد ما و در تقویم سی امین روز از ماه فعلی قمری قلمداد می شود، در واقع روز اول ماه جدید باشد. این مساله در خصوص ماه رمضان که با روزه واجب مومنان و سایر عبادات آنان در این ماه ارتباط نزدیکی دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

ادامه مطلب ...

توصیه های تغذیه ای به روزه داران

در تیرماهی گرم به سر می بریم و در آستانه حلول ماه مبارک رمضان قرار گرفته ایم. قطعا روزه گرفتن در روزهای بلند تابستان بسیار سخت و برای برخی حتی طاغت فرسا خواهد بود. اما از طرفی عمل به وظیفه ای که خداوند بر دوش ما نهاده نیز بر ما واجب است. از طرفی خود خدا نیز به سختی این امر واقف بوده و از بندگان خود تکلیف ما لا یطاق نمی خواهد. 

پس قطعا راه هائی وجود دارد تا این تکلیف الهی بر مومنان آسان تر گردیده و بتوانند بر دشواری این امر فائق آیند. در نوشتار حاضر سعی بر این است تا با ارائه راه حل هائی که برخی متخصصین ارائه نموده اند روزه گرفتن در گرمای 40 درجه ای اغلب شهرها در روزهای 16 ساعت و بیشتر از آن را آسان تر نمایم.


ادامه مطلب ...

دعوتنامه

امروز آخرین جمعه از ماه شعبان است که در تکریم آن سخن بسیار است و بر آمرزش طلبیدن از درگاه خدا تاکید بسیار گردیده است. شرح کامل آن در کتبی چون مفاتیح الجنان و مفاتیح نوین آمده است.

از شنیدن نام آخرین جمعه ماه شعبان، می فهمیم که آرام آرام ماه ضیافت خدا ماه رمضان در حال آمدن است و طبق تقویم، چهارشنبه اولین روز از ماه گرم ضیافت خداست. البته سه شنبه نیز یوم الشک خواهد بود چراکه طبق تقویم این روز سی امین روز از ماه شعبان است و ممکن است با رویت هلال ماه رمضان در شب آن این روز روز اول ماه رمضان گردد.

  ادامه مطلب ...

برخی ایرانی ها - برخی خارجی ها

در طول یکی دو دهه اخیر، خیلی مد شده که در بسیاری مسائل خود را با خارجیان مقایسه می کنیم. از آنها الگوبرداری می کنیم و دوست داریم در مواردی پا جای پای آنها بگذاریم. بسیاری از این موارد خوب است یا حداقل بد نیست. اما برخی موارد مذموم و نکوهیده است. زیرا ترویج دهنده اسرافگرائی و تجمل گرائی و دورشدن از رعایت حال محرومان است که قصد پرداختن به آن را در این مطلب ندارم.

آنچه که از دیدی دیگر برایم جالب به نظر آمد و سبب اصلی نوشتن این مطلب شد، آن بود که ما در بسیاری از موارد از خارجی ها الگو می گیریم که می تواند ضرورتی هم نداشته باشد. در عوض در مواردی اگر از خارجی ها الگوبرداری کنیم بهتر است و سبب رفع نقصان فرهنگ موجود ما خواهد شد. شاید اگر مواردی را بیان کنم و مثالهائی بزنم درک مطلب راحت تر باشد.

  ادامه مطلب ...