سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

ساختار و روش کار جنبش عدم تعهد

جنبش عدم تعهد مجمعی برای هماهنگ‌ کردن مواضع اعضا با تشکیلاتی اداری، غیر سلسله مراتبی، چرخشی و مشارکتی است که به همه کشورهای عضو اجازه می‌دهد بدون تفاوت یا تبعیض در سیاست‌ها و تصمیم‌ سازی جهانی شرکت کنند.

جنبش عدم تعهد فاقد یک ساختار سازمانی مشابه سازمان‌های بین‌المللی است. موسسان جنبش با درک اختلاف دیدگاه ایدئولوژیک و تنوع گسترده اعضا به این نتیجه رسیدند که به جای ارائه منشور و ایجاد ساختار سازمانی منسجم و گسترده با اتخاذ روش‌های کاری ساده و مورد توافق امورات و وظایف خویش را بر مبنای اصول و اهداف اساسی و همچنین تصمیمات اتخاذ شده به پیش ببرند. بر این اساس جنبش فاقد دبیرخانه است و مسئولیت امور دبیرخانه‌ بر عهده کشوری است که ریاست دوره‌ای را بر عهده دارد یا میزبان اجلاس‌های مختلف است.

ادامه مطلب ...

جشن برداشت محصول

مومنان


مژده  /  مژده


جشن برداشت محصول فرا رسید.


فصل عبادت مسلمین که از ابتدای رجب هر سال آغاز می شود با ورود به ماه رمضان به روزهای رونق و فصل گرم خود رسید. گوئی در این روزها با دعا و مناجات مومنان محصولات عبادت نیز رسیده و بار داده است.

خوش به حال مومنان که پاداش بندگی شان را می بینند.

مبارک باد بر شما جشن برداشت محصول.

مبارک باد عید بزرگ مسلمین.

عیدی که بزرگی بخش مومنان و خوارکننده شیطان و شیطانیان است.

خاطره مرحوم ابوترابی از ارادت افسر بعثی به امام (ره)

فردا سالروز ورود نخستین گروه از آزادگان جنگ تحمیلی به ایران در سال 1369 است. به همین مناسبت به بیان خاطره ای از سرور ازادگان مرحوم حجه الاسلام علی اکبر ابوترابی فرد در خصوص ارادت یکی از افسران بعثی به حضرت امام می پردازیم.


در بخشی از خاطرات سید آزادگان آمده است:

به خاطر دارم که یک روز در اردوگاه تکریت مرا صدا کردند و چشمم را بستند و از اردوگاه بیرون بردند. فکر کردم می‌خواهند مرا به بغداد ببرند. چشم‌هایم را بستند و تا حدود 300 متری بیرون اردوگاه بردند. آنجا صدای افسر بعثی، ستوان عبدالرحیم را شنیدم که گفت: چه کسی به شما گفته چشم ابوترابی را ببندید؟ آنها چشمم را باز کردند عبدالرحیم مرا محترمانه داخل ساختمان برد. هیچ فرد دیگری آنجا نبود. نشستیم و او گفت: در این ساختمان، جز من و تو و خدا،‌ کس دیگری نیست و من تو را می‌شناسم که وابستگی‌ات به خمینی و جمهوری اسلامی زیاد است. ما این را می‌دانیم و مسئله تازه‌ای نیست من می‌خواهم که آنچه را شما از ویژگی‌های اخلاقی امام می‌دانی برایم بگویی. مرتب قسم می‌خورد که من قصد درست کردن پرونده برای شما ندارم.

ادامه مطلب ...

گلی به گوشه جمال بنا و تیمش

در حالی آخرین روز از المپیک 2012 لندن را سپری می کنیم که از بین همه بازیکنان و تیم هائی که با حواشی کم و زیاد خود به المپیک اعزام شدند، کشتی فرنگی با کسب سه مدال طلا و قهرمانی تیمی در این رشته پر افتخارترین تیم المپیکی ایران لقب گرفت.

تیمی این عنوان را کسب کرد که از بسیاری تیم ها نظیر کشتی ازاد و حتی تکواندو و وزنه برداری حواشی کمتری را در ماه های منتهی به المپیک در اطراف خود مشاهده نمود.

این موضوع می تواند برای بسیاری از رشته ها و تیم ها و حتی فدراسیون های دیگر درس بزرگی باشد. چرا که تیمی این افتخار را کسب می کند که جند سال با هدایت شخصی واحد و در عین حال کاردان هدایت می شد.

طلاهائی که بنا و تیمش کسب کردند تعیین کننده جایگاه بسیار خوب ایران در این دوره هم بود.

امید که توفیقات ورزشی تیم های ایرانی در المپیک های بعدی بهتر باشد. این امر با توجه به پتانسیل بالقوه ورزشکاران ایرانی دور از انتظار هم نخواهد بود.

ناله کن اى دل به عزاى على

ناله کن اى دل به عزاى على

گریه کن اى دیده براى على

کعبه ز کف داده چو مولود خویش

گشته سیه پوش عزاى على


عمر على عمره مقبوله بود

هر قدمش سعى و صفاى على

دیده زمزم که پر از اشگ شد

یاد کند، زمزمه‏ هاى على

 

تیغ شهادت سر او را شکافت

کوفه بود، کوه مناى على

عالم امکان شده پر غلغله

چون شده خاموش صداى على


نیست هم آغوش صبا بعد از این

پیک ظفربخش لواى على

منبر و محراب کشد انتظار

تا که زند بوسه به پاى على

 

 پیش حسین و حسن و زینبین

خون چکد از فرق هماى على

خواهم اگر ملک دو عالم حسان

از دل و جان باش گداى على

قدر را قدر نهیم

از بجگی شب قدر عبارتی بوده که در دل ماه رمضان بوده و همراه آن بوده است.

شبی که نقل شده مقدرات یک ساله انسان ها در آن رقم می خورد.

شب های مختلفی بعنوان شب قدر بیان شده که سه شب 19 و 21 و 23 ماه رمضان بیشترین نقل را در این خصوص به خود اختصاص داده و باز هم شب 23 ماه رمضان نقلی قوی تر و احتمالی بیشتر برای شب قدر را دارد.

قصد موعظه ندارم چون کار من نیست.

قصد بیان اعمال این شب را هم ندارم چون در مفاتیح الجنان و مفاتیح نوین و سایر کتب ادعیه آمده است.

فقط به همین اکتفا می کنم که اهمیت شبی که قرار است مقدرات ما در آن رقم خورد، آنقدر زیاد هست که بخاطرش 3-2 ساعتی بیشتر بیدار بوده و دعا و مناجات خوانده و طلب خیر کنیم.


دعاهایتان را که کردید در انتها برای من هم دعا کنید.