سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

بازخوانی کودتای 28 مرداد 1332

کودتای 28 مرداد 1332 و سرنگونی دولت قانونی و ملی‌گرای مصدق با طرح سری سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس این واقعیت را به وضوح نمایان ساخت که غرب به عنوان داعیه‌دار دموکراسی هر زمان که منافعش اقتضاء کند، مفاهیمی چون مردم‌سالاری و حاکمیت مردم را به مسلخ می‌کشاند و در این راه حتی از استخدام اراذل و اوباش چماق‌دار نیز دریغ نمی‌ورزد.
ملی کردن صنعت نفت توسط دولت مصدق با حمایت موثر آیت الله کاشانی صورت گرفت که انگلیس را از چپاول ثروت ملی ایرانیان محروم کرد.
ادامه مطلب ...

کنکورم کنکورای قدیم

چه دوره زمونه ای شده ها.

میگن امسال هرکس رفته سر جلسه کنکور مجاز به انتخاب رشته شده.

فکر کنم یواش یواش دیگه برای ورود به دانشگاه نیاز به حضور سر جلسه کنکور یا حتی ثبتنام و چند ماه انتظار نباشه.

احتمالا به زودی اعلام میشه که هرکس میخواد بره دانشگاه بره از روزنامه فروشی ها یه مجوز مثل کارت ورود به طرح روزانه بگیره و بره داخل.

ابهت دانشگاهم دیگه از بین رفته. 

ادامه مطلب ...

به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی است

یک بار دیگر ماه رمضان به پایان رسید و همین امشب یا فردا شب است که فرا رسیدن عید سعید فطر اعلام شود. امسال هم مثل هر سال با سرعت گذشت. انگار همین الآن بود که منتظر رسیدنش بودیم. اما حالا این ماه را تمام شده می بینیم.

ماه ها و سال ها پشت سر هم می آیند و می روند و این ما هستیم که باید از آن ها درست استفاده کنیم.

ای کاش از فرصت بزرگی چون رمضان به گونه ای مطلوب استفاده کنیم که با اتمام آن افسوس از دست رفتنش را نخوریم.

ای کاش قرآن خواندن و روزه گرفتن و نخوردن و نیاشامیدن ما در این ماه از روی عادت نبوده باشد.

ای کاش این رمضان سبب شود تا در زندگی بیشتر به یاد دیگران باشیم.  ادامه مطلب ...

سریال های مناسبتی تلویزیون

ده دوازده سالی هست که سریال های مناسبتی تلویزیون در ایام ماه مبارک رمضان، ماه محرم و عید نوروز جزء ثابت برنامه های صدا و سیما شده و از ماه ها قبل شبکه های مختلف از ماه ها قبل در تدارک گسترده برای تولید این سریال ها هستند.

پر کردن اوقات فراغت و انتقال مفاهیم به مخاطب قطعا از مهمترین اهداف تولید این سریال ها هستند. اما به راستی کیفیت تولید این سریال ها باید چگونه باشد تا مخاطب به سوی آن ها جذب شود؟

در طول این سالها با سه دسته سریال روبرو بودیم. سریالهای طنز و سریالهای دینی. در بخش طنز دو سرال ماه رمضان را باید پرمخاطب ترین سریالها دانست یکی خانه به دوش و دیگری متهم گریخت که از قضا هر دو تولید شبکه 3 و به کارگردانی رضا عطاران بوده اند. در حوزه سریالهای دینی سریالهای اغما و صاحبدلان در ماه رمضان و شب دهم در ماه محرم که با نوروز متقارن بوده را باید پرمخاطبترین سریال ها دانست که این سریالها هم اتفاقا هر سه تولید شبکه 1 سیما بوده ولی با کارگردانانی متفاوت. 

ادامه مطلب ...

خداحافظ رفیق

تمام شد.

بعد از هشت سال، امروز ریاست جمهوری مجمود احمدی نژاد به پایان می رسد.

انگار همین الآن بود که در روزهای پر از خبر انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 بودیم و بعد از دو بار رای گیری در مرحله اول و دوم، احمدی نژاد با 18 میلیون رای رئیس جمهور شد. به سرعت 8 سال گذشت.

دکترجان خسته نباشی.

جدا خسته نباشی.

ادامه مطلب ...

برای آخرین بار

امشب آخرین شب از لیالی قدر در رمضان امسال است و برای آخرین بار است که می توانیم با حضور در مساجد، برای رقم خوردن سالی توام با خوبی و سعادت برای همه بندگان خدا در روی زمین خدا و زیر آسمان آن دعا کنیم.

در این شب اصل قرآن خواندن، دعا خواندن و حضور در مساجد و حتی اصل شب زنده داری و احیاء این شبها مستحب است. اما سفارششده تا به واسطه رقم خوردن تقدیر انسان در طول سال بعد در این شب آن را زنده بداریم و با قرآن و دعا به سحر برسانیم.

شرکت در مساجد و جلسات عمومی احیاء شب قدر این خوبی را دارد تا ما را از دعای خیر دیگران بهره مند سازد حتی اگر من کمترین خود اینقدر کوچک باشم که دعای مقبولی برای بهره مندی دیگران نداشته باشم. چرا که در قبول دعا گفته شده که ممکن است دعای جمعی از انسانها ممکن است به واسطه حضور تنها یک انسان مومن در آن جمع برآورده شده و به اجابت برسد.

ادامه مطلب ...