سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

محرّم که می آید...

محرّم که می آید انگار در دلهای ما آتش عشق به اباعبدالله زبانه می کشد و زبانه می کشد و دلهایمان داغتر و داغتر می شود. گوئی که انگار غمی بر ما وارد شده که در همین لحظه و برای نزدیکترین کسان ما است و انگار نه انگار که حدود 14 قرن از این حماسه می گذرد و این هیچ نیست الا حب الحسین.  ادامه مطلب ...

زندگینامه خواجه شیراز

شمس الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به لسان الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین است که تا نام ایران زنده و پا برجاست نام وی نیز جاودان خواهد بود. با وجود شهرت والای این شاعران گران مایه در خصوص دوران زندگی حافظ بویژه زمان به دنیا آمدن او اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی در حدود سال 726 ه.ق در شهر شیراز به دنیا آمد است.
 
ادامه مطلب ...

زندگینامه جلال الدین محمد بلخی (مولانا)

نامش محمد و لقبش جلال الدین است. از عنوان های او خداوندگار و مولانا در زمان حیاتش رواج داشته و مولوی در قرن های بعد در مورد او به کار رفته است. در ششم ربیع الاول سال ۶۰۴ هجری قمری در شهر بلخ متولد شد. نیاکانش همه از مردم خراسان بودند. خود او نیز با اینکه عمرش در قونیه گذشت، همواره از خراسان یاد می کرد و خراسانیان آن سامان را همشهری می خواند.
پدرش ، بهاالدین ولدبن ولد نیز محمد نام داشته و سلطان العلما خوانده می شده است. وی در بلخ می زیسته و بی مال و مکنتی هم نبوده است . در میان مردم بلخ به ولد مشهور بوده است. بها ولد مردی خوش سخن بوده و مجلس می گفته و مردم بلخ به وی ارادت بسیار داشته اند.
 
ادامه مطلب ...

انشاهای کودکانه

حتما خیلی از همنسلان من به  یاد دارند از کلاس سوم و چهارم ابتدائی بود که درس انشا جایگزین جمله سازی می شد و معلم سر کلاس راجع به موضوعی صحبت می کرد و از بچه ها می خواست که راجع به موضوع مطرح شده انشائی بنویسند و هفته بعد سر کلاس بخوانند. حتما تایید می کنید که "تابستان خود را چگونه گذراندید؟" و "علم بهتر است یا ثروت؟"پای ثابت انشاهای هر سال ما بودند. اما حالا.... 

ادامه مطلب ...