سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

آشنایی با 8 عادت افراد موفق !

کسی را نمی‌شناسم که بدون زحمت کشیدن توانسته باشد در چیزی موفق شود. یکی از مهمترین اجزاء و مولفه‌های برتری، تلاش و کوشش است. به قول معروف می گویند: "نابرده رنج، گنج میسر نمی شود."

اما برای موفقیت در کارهایمان نیز باید اصولی را رعایت کنیم و رنج بردن تنها کافی نیست و به صرف رنج بردن به کسی گنج نمی برند. کسی موفق است که این اصول را به کار برد و در نتیجه تکرار، آنها را در وجود خود نهادینه کند. با نهادینه شدن این اصول هر یک از آنها تبدیل به یک عادت شده و در سراسر عمر شخص و در انجام هرکاری الگوی تمام عیار وی خواهد شد.

اهم این اصول که باید در وجود ما تبدبل شود تا به فردی موفق تبدیل شویم، عبارتند از:


ادامه مطلب ...

تب و تاب افراد و گروه ها برای حماسه 92

حدود یک ماهی تا 24 خرداد ماه امسال انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا باقی است. انتخابات ریاست جمهوری در همه کشورها از بیشترین میزبان اقبال عمومی برخوردار است و به همین دلیل بر رویدادهای متعددی سایه می افکند. شاید به همین علت باشد که این انتخابات در این دوره بر انتخابات شوراها نیز سایه افکنده و آن را تحت شعاع خود قرار می دهد.

به همین دلیل است که شخصیت ها و گروه های سیاسی از ماه ها قبل در تدارک گسترده برای این انتخابات هستند. این جنب و جوش سیاسی وقتی بیش از پیش گسترش می یابد که انتخابات در پایان هشت سال ریاست جمهوری رئیس جمهور حاضر باشد. این امر در حد تمام و کمال خود در سال های 68 ، 76 و 84 تجربه شده و در این انتخابات برای بار دیگر تجربه خواهد شد. البته با مروری بر رویدادهای سال های فوق پر واضح است که در این دوره از انتخابات با حجم سنگینی از تلاش افراد و چروه های سیاسی مواجه هستیم. در ادامه مرور کوتاه و گذرائی بر این تلاش ها شده و تحلیلی از چشم انداز انتخابات پیش رو ارائه می شود.


ادامه مطلب ...

لیله الرغائب

فرداشب نخستین شب جمعه ماه رجب است که از آن به "لیله الرغائب" تعبیر شده است. لیله الرغائب به شبی تعبیر شده که به خاطر دارا بودن پاداش ها و فضیلت های فراوان مورد میل و رغبت فراوان است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حدیثی در خصوص بیان فضیلت و اعمال ماه رجب فرمودند: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را لیله الرغائب نامیدند. آنگاه اعمالی را برای آن شب بدین نحو بیان فرمودند:

ادامه مطلب ...

لیگ برتر دوره دوازدهم از نگاه آمار و ارقام

دوازدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه های ایران، جمعه شب با قهرمانی استقلال تهران به پایان رسید. استقلال در حالی با ۶۷ امتیاز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد که رکورد امتیاز تیم قهرمان در لیگ‌های هجده تیمی ۶۷ امتیاز بود که توسط سپاهان در فصل یازدهم لیگ حرفه‌ای بدست آمده بود، این درحالی است که استقلال در صورت کسب یک امتیاز برابر داماش می‌توانست این رکورد را جابه‌جا می‌کرد. با توجه به هجده تیمی شدن لیگ برتر از دوره‌ی ششم رقابت‌ها، با مقایسه‌ای میان شش دوره‌ی اخیر رقابت‌های لیگ برتر ایران، به بررسی رکوردهای شش ساله‌ی اخیر پرداختیم.

ادامه مطلب ...

آیا اجنه پیامبرانی از جنس خودشان دارند؟

خداوند در آیه 130 سوره انعام آورده است «ما براى جنّ و انس، پیامبرى از جنس خودشان مبعوث مى‏گردانیم.» چرا در سوره جنّ، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) را پیامبر جن و انس معرفى مى‏کند؟

با توجّه به این‏که در آیه 130 سوره انعام آمده است: «ما براى جنّ و انس، پیامبرى از جنس خودشان مبعوث مى‏گردانیم.» چرا در سوره جنّ، پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) را پیامبر جن و انس معرفى مى‏کند؟

در این‏که آیا آیه: «یمَعْشَرَ الْجِنّ وَالْإِنسِ أَلَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مّنکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُم ...»؛[1] اى گروه جنّ و انس، آیا از میان شما، فرستادگانى براى شما نیامدند که آیات مرا بر شما بخوانند .... بر این امر دلالت دارد که جنّ نیز پیامبرى از خودشان داشته‏اند یا خیر، علامه طباطبائى مى‏گوید: کلمه «منکم»، (از شما)، فقط دلالت دارد که انبیا، از جنس مخاطبانند؛ یعنى همه جنّ و انس، نه این‏که پیامبران، از جنس دیگرى؛ مثلًا ملائکه باشند که مخاطبان، وحشت کنند و با آنها انس نگیرند و سخنشان را نفهمند، امّا این ‏که بگوییم هر کدام از طایفه جنّ و انس، پیامبرى مستقل و هم جنس خود دارند، آیه شریفه، چنین دلالتى ندارد.[2]

ادامه مطلب ...

آگهی استخدام

بدین وسیله مردم غیور ایران به استحضار می رسانند جهت اداره و انجام امور اجرائی کشور اقدام به استخدام یک نفر با شرایط زیر می نماید. از کلیه افرادی که خود را واجد شرایط و ضوابط زیر می دانند، دعوت می شود تا با طی تشریفات قانونی اقدام به ثبت نام نمایند.


شرایط عمومی

1- مومن و معتقد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

2- ایرانی الاصل بودن و داشتن تابعیت ایران

3- مدیر و مدبر بودن.

4- دارا بودن حسن سابقه و امانت و تقوا.

5- رجل سیاسی و مذهبی بودن.



ادامه مطلب ...

درس معلم ار بود زمزمه محبتی...

همه دهه شصتی ها حتما مثل من تحصیل خود را اواخر دهه شصت یا اوایل دهه هفتاد شروع کرده اند. فکر می کنم مثل همه افراد دیگر بهترین خاطرات خود را از دوران تحصیل خود داشته باشیم. حتی به نظر من خاطرات دوران مدرسه خیلی بیشتر از خاطرات دوران دانشگاه بر دل آدمی می نشیند.

سیستم آموزشی دوران تحصیل ما دهه شصتی ها - اگر بشود اسمش را سیستم گذاشت 5-3-3-1 بود. یعنی 5 سال ابتدائی 3 سال راهنمائی 3 سال متوسطه و یک سال پیش دانشگاهی. حتما از تغییرات فعلی مطلعید. خوب پس نیازی به بازگوئی آن نیست.البته یک سال اختیاری قبل از کلاس اول ابتدائی هم بود به نام کلاس آمادگی که معادل همان پیش دبستانی فعلی بود اما البته بدون دریافت شهریه که در نوع خود عجیب بود.

بخش مهمی از خاطرات ما از دوران مدرسه مربوط به معلم های ما و رابطه ما با آنها می شود که به مناسبت این روز شاید یادآوری آن برای هر یک از ما بد نباشد.

ادامه مطلب ...