سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

کی روش و تیمش

حدود دو سه سالی می شود که کارلوس کی روش سرمربیگری تیم ملی ایران را برعهده گرفته است. جدی ترین رقابت های پیش روی وی بازی های انتخابی جام جهانی بود که با نتایج اولیه ای که در آخرین مرحله گروهی گرفت نگرانی هایمان برای صعود افزایش یافت اما سه بازی آخر خود را با پیروزی پشت سر گذاشتیم تا بعنوان تیم نخست گروه خود به جام جهانی صعود کنیم. هرچند در مسیر صعود به جام جهانی بیشتر بازیها را با حداقل اختلاف پیروز شدیم اما روحیه جنگندگی تیم قابل ستایش است.  ادامه مطلب ...

امشبی را شه دین در حرمش مهمان است

شب عاشورائی دیگر از راه رسید و باز هم بزرگترین عزای عالم را بار دیگر از نظر می گذرانیم. اشبی که در اوج عزاداری های محرم نوا سر می دهیم که:

امشبی را شه دین در حرمش مهمان است

امشبی را شه دین در حرمش مهمان است

مکن ای صبح طلوع مکن ای صبح طلوع

عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است

عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است

مکن ای صبح طلوع مکن ای صبح طلوع.

ما نمی دانم چقدر از آن درس می گیریم و چقدر آن را درک می کنیم؟  ادامه مطلب ...

آداب عزاداری ایرانیان در ایام محرم

ایرانیان از جمله اقوامی هستند که از دیرباز و از نخستین سالهای شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش به اقامه عزای ایشان می پرداختند. این امر شاید به برکت حضور گسترده علویان در ایران و تبلیغ تشیع توسط آنان باشد. اما خاستگاهی در دلهای ایرانیان دارد که بیش از 13 قرن در میان آنان پیدا کرده است. در این نوشتار به جمع آوری برخی از آداب و رسوم ایرانیان در برگزاری محافل عزای حسینی در عصر حاضر پرداخته و آئین های ویژه هر شهر را بیان خواهیم کرد.

  ادامه مطلب ...

فضیلت و ثواب گریه بر امام حسین (ع)

همیشه زبان و قلم، مترجم عقل و خیال بوده ولی ترجمان عشق، چشم است. آنجا که اشکی از روی احساس و درد و سوز می‌‌ریزد، عشق، حضور دارد و آنجا که زبان و قلم با گردش منظم خود جمله‌‌‌های منطقی می‌‌‌سازد عقل حاضر است و همان طور که استدلالات منطقی می‌‌تواند همبستگی گوینده را با اهداف رهبران مکتب آشکار سازد، قطره اشک نیز می‌‌تواند اعلان جنگ عاطفی بر ضد دشمنان مکتب محسوب شود.

بر همین اساس است که حتی پیامبر اکرم(ص) و امامان(ع) کسی را که آمادگی گریه کردن ندارد به تباکی (خود را به شکل گریه درآوردن) دعوت کرده‌‌اند تا یاد حسین(ع) در همه قرون و اعصار در خاطره‌‌ها زنده بماند.

  

ادامه مطلب ...

محرم یعنی....

کوچک که بودم محرم مثل همه هم سن و سالانم معنی خاصی برایم داشت. در آن موقع محرم برایم هم معنی بود با پیراهن سیاهی که می پوشیدم. هم معنی بود با زنجیر کوچکی که داشتم. هم معنی بود با رفتن به خیابان برای دیدن دسته های زنجیرزن و سینه زن و احیانا دنبال آنان رفتن. هم معنی بود با نذری دادن در ظروف ملامین و همسایه ای که ظرف خالی مان را با چند گل تازه چیده از باغچه اش پس می داد. هم معنی بود با خوردن غذای نذری در مسجد در بشقابهای داغ روحی و گاهی هم ظروف یکبارمصرف که چیز عجیبی برایمان بود و.....  ادامه مطلب ...

حجاب ما

امروز حرف و حدیث های فراوانی پیرامون حجاب مطرح می شود. در مواردی حجاب را پوششی برای بانوان می دانند گوئی که آقایان در نوع پوشش خود کاملا آزاد هستند. البته باید دانست که بیشترین توسیه اسلام برای حفظ حجاب به بانوان بوده چرا که ذاتا آنها بیشتر از آقایان امکان تحریک جنس مخالف را دارا هستند.میان برخی هم اختلاف نظرهای فراوانی در خصوص کیفیت رعایت آن وجود دارد. برخی طرفدار برخوردهای جزمی و سفت و سخت با افراد بدحجاب هستند و برخی دیگر طرفدار برخورد فرهنگی و فرهنگسازی در این خصوص هستند.  ادامه مطلب ...

چرا غدیر مهم است؟

در مسیر بازگشت پیامبر و اصحاب و همراهانش از آخرین سفر حج در ذیحجه سال دهم هجرت و پس از 23 سال که از آغاز نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می گذشت؛ خدا با نزول آیه 67 سوره مائده بر پیامبر، او را موظف نمود تا آنچه را که بر او نازل گردیده به مردم ابلاغ نماید و اگر چنین نکند رسالت خود را به انجام نرسانده است.

پیامبر چه چیز را باید ابلاغ می کرده که عدم ابلاغش سبب عدم انجام رسالت پیامبری ایشان می گردیده است؟  ادامه مطلب ...