سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

لیگ تمام شد اما چیزی عوض نشد

دیرو با قهرمانی سپاهان اصفهان و تساوی ناباورانه تراکتورسازی - نفت و برد دلچسب پرسپولیس برابر استقلال، لیگ چهاردهم هم با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید. اما گوئی قرار نیست در فوتبال ایران چیزی تغییر کند. چرا که هنوز باشگاه های مقتدری نداریم که در طول لیگ برتری های خود را بر حریفان ثابت کنند و همچنان تا آخرین هفته باید چند تیم نامزد قهرمانی و چند تیم نامزد سقوط به لیگ یک باشند.

  ادامه مطلب ...

فردوسی، شیخ توس و سلطان حماسه

حکیم فردوسی در "طبران طوس" در سال 329 هجری به دنیا آمد. پدرش از دهقانان طوس بود و از نظر مادی دارای ثروت و موقعیت قابل توجهی بود. از احوال او در عهد کودکی و جوانی اطلاع درستی در دست نیست ولی مشخص است که در جوانی با درآمدی که از املاک پدرش داشته به کسی محتاج نبوده است؛ اما اندک اندک آن اموال را از دست داده و به تهیدستی گرفتار شده است.
 
ادامه مطلب ...

کمبود آب و لزوم صرفه جوئی در مصرف آن

حتما احساس کرده اید که متاسفانه بارش نزولات جوی در طول ماه های اخیر به نحو چشمگیری کاهش یافته و شاید توصیه های متوالی مسئولان به صرفه جوئی را نیز شنیده باشید. برای اینکه تابستان خوبی را داشته باشیم و با بحران جدی کم آبی مواجه نشویم می توان چنان توصیه نمود که با کاهش گفتگوها و رفتار و سکانس های بی مورد و بعضا تکراری، می توان هم در مصرف آب صرفه جوئی نمود و هم به وقت و شعور مخاطب هم احترام بگذاریم. مثلا سریال 50 قسمتی را در 30 قسمت و سریال 26 قسمتی را در 13 قسمت تنظیم نمود و فیلمهای کسل کننده 120 دقیقه ای را در 80 دقیقه به پایان رساند.

نفخه رحمت

حریم کعبه را بنگر، که دارد منظری جالب

ملائک با ادب استاده، صف در صف به هر جانب

زمین همواره کسب نور اگر از آسمان می کرد

بود نور زمین امشب، به نور آسمان غالب

همان کو جذبه مهرش، مدار کهکشان ها شد

کنون بر قبله گاه دل، شهاب حسن او ثاقب

یدالله و امین الله و سر الله می آید

که شد میلاد مسعود علی بن ابی طالب

  ادامه مطلب ...

تمرکز و مطالعه بهتر

من و بسیاری هم سن و سالهای من درگیر آزمون های مختلف ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و یا آزمون های استخدامی مهم هستیم. اما نحوه مطالعه بسیار مهم است. نتیجه مشاوره ای که داشتم را با شما در میان می گذارم تا شاید برای دیگران هم مفید باشد. قبولی در کنکور نباید هدفتان باشد بلکه باید انگیزه یادگیری داشته باشید که بخاطر آن برای قبولی در کنکور تلاش کنید. برای اینکه مطالعه شما عملی دوست داشتنی تلقی شود باید از خواندن و یادگیری مطالب جدید لذت ببرید و از اینکه با هر سطر مطالعه به دانشتان افزوده می شود احساس غرور کنید.

  ادامه مطلب ...

رادیوی ما ایرانی ها

رادیو رسانه ای فراگیر است و نسبت به تلویزیون با سهولت بیشتری می توان بدان دسترسی داشت. از رادیوهای قدیمی سر طاقچه و داخل خودروها گرفته تا امروز که اغلب گوشی های موبایل و دستگاه های Mp3 Player نیز به آن مجهزند. برای ما که مردمی خاطره باز هستیم رادیو هم مجموعه ای بزرگ از خاطرات مختلف را با خود به همراه داشته و دارد که شاید امروز به بهانه روز رادیو و آغاز به کار رسمی رادیو در ایران، فرصت مناسبی برای مرور آن باشد.

  ادامه مطلب ...

سعدی شیخ شیراز

سعدی تخلص و شهرت «مشرف الدین» ، مشهور به «شیخ سعدی» یا «شیخ شیراز» است. درباره نام و نام پدر شاعر و هم چنین تاریخ تولد سعدی اختلاف بسیار است. سال تولد او را از 571 تا 606 هجری قمری احتمال داده اند و تاریخ درگذشتش را هم سالهای 690 تا 695 نوشته اند. سعدی در شیراز پای به هستی نهاد و هنوز کودکی بیش نبود که پدرش در گذشت. آنچه مسلم است اغلب افراد خانواده وی اهل علم و دین و دانش بودند.
سعدی خود در این مورد می گوید:

همه قبیله من، عالمان دین بودند

مرا معلم عشق تو، شاعری آموخت

 
ادامه مطلب ...