سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

قاتلین فصلی

نمیدونم چطوریه هر سال زمستون که میشه قاتلین فصلی هم دست به کار میشن و علیرغم اینکه جان برخی شهروندان را در نقاط مختلف جهان می گیرند اما در هیچ کجای دنیا برخوردی با آنها نمیشه. قاتلین فصلی دیگه کی هستن؟ عرض می کنم خدمتتون.

قاتلین فصلی هم اصطلاحی مثل کارگران فصلی و ورزشهای فصلیه. همونطور که کارگران فصلی در فصول خاصی کارهای خاصی دارن و یا در فصول مختلف ورزشهای خاصی برای آن داریم، قاتلینی هم داریم که در برخی فصول دست به انجام قتل می زنند.

ادامه مطلب ...

پرسپولیس زلزله / همینه همینه

با آمدن یحیی گلمحمدی و قرارگرفتن وی در راس کادر فنی پرسپولیس، گویا روح تازه ای در کالبد این تیم دمیده شده و این تیم از این رو به آن رو برگشته است.

در 4-3 بازی پرسپولیس با هدایت گلمحمدی این تیم طعم شکست را اصلا نچشیده و تنها یک مساوی گرفته و حتی در جام حذفی دو برد پرگل 6-0 برابر ملوان و 4-1 برابر نفت تهران بدست آورده و گویا قرار است تداعی کننده پرسپولیس دهه 70 یا حداقل پرسپولیس اوایل دهه 80 باشد.

اما به راسنی علت این نتیجه گرفتن و آن نتیجه نگرفتن مانوئل ژوزه چیست؟

ادامه مطلب ...

اندر حال و هوای این روزهای دولت

این روزها دولت بسیار پر سر و صدا بوده است. هرچه فکر کردم علتش را بیابم به علتی قطعی دست نیافتم. نمی دانم این حواشی ناشی از توفیقات گسترده دولت در عرصه کنترل بازار ارز است یا ناشی از کنترل بازار کالاهای مصرفی در داخل؟

اخیرا هم رئیس جمهور پس از حصول توفیقات یادشده و به منظور سرعت بخشیدن به امور جاری دولت برای رسیدن هرچه سریعتر به توفیقات بعدی دست به تغییرات در کابینه زده است که خیلی هم دور از انتظار نمی توانست باشد.

ادامه مطلب ...

داوری و نقش آن در عدالت

مقدمه و ورود به بحث:

از دیرباز بروز و ظهور اختلافات میان افراد، امری رایج و شاید طبیعی بوده و معمولا در روابط میان افراد تصور حدوث اختلاف دور از ذهن به نظر نمی رسیده است.

با رشد روز افزون جمعیت بشر و رشد طبیعی معاملات و مراودات تجاری و داد و ستد میان آن ها و نیز پیچیده تر شدن برخی رشته های این معاملات، اختلافات ناشی از آن ها نیز، بیشتر و گسترده تر و بعضا حتی تخصصی تر گردیده است.

این امر تا بدان جا پیش رفت که در یکی دو سدۀ اخیر قوانین مختلفی از سوی دولت ها برای حل و فصل اختلافات جاری وضع گردیده و با تشکیل دادگاه هائی برای حل و فصل اختلافات گوناگون میان افراد، شعب زیادی از این دادگاه ها به امور حقوقی و تجاری و رسیدگی به اختلافات افراد اختصاص یافته است.

ادامه مطلب ...

تحریم علمی، این بار از نوعی دیگر

در طول سال های اخیر همگی از رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب زیاد دیده ایم و شنیده ایم و خوانده ایم که کشورهای غربی در رشته های گوناگون علمی، کشورمان را تحریم نموده اند و از انتقال دانش در زمینه های گوناگون، فروش قطعات آزمایشگاهی برای تحقیقات علمی و حتی فروش دارو امتناع نموده اند. این امر پدیده ای بس شوم و نکوهیده است.

اما اخیرا برایم در قلب کشور خودم اتفاقی افتاد که برایم بسیار جالب و شگفت انگیز بود و مفهوم تحریم علمی را در معنائی دیگر برایم تداعی نمود.

ادامه مطلب ...

9 دی 88، زائیده فرهنگ عاشورا، تداوم 22 بهمن 57

بی شک بزرگترین و ماندگارترین روز دهه 80 در ایران را باید روز 9 دی ماه 1388 دانست.

در این روز بود که خشم مقدس عزاداران حسینی طومار فتنه 88 را در هم پیچید و آتش این فتنه چند ماهه را خاموش نمود.

طیف اعظم فتنه گران داخلی و حامیان خارجی آن ها و حتی برخی از مخالفان جریان فتنه در داخل هم تصور نمی کردند که حضور مردم در این روز چنان عظیم باشد که فتنه را ریشه کن کند.

اما چه شد که این حضور رقم خورد؟

ادامه مطلب ...

فرمول محاسبه نمره خام و معدل گیری در آزمون ها

امروزه دانش آموزان، دانشجویان و جویندگان کار در مقاطع مختلفی در آزمون های تستی شرکت می کنند. این یعنی حد اقل 11-10 میلیون نفری از افراد جامعه در سال درگیر آزمون های تستی هستند.

یکی از مهمترین دغدغه های شرکت کنندگان در آزمون های تستی، محاسبه نمره خام، نمره تراز و معدل گیری در آزمون ها است. در این مطلب فرمول محاسبه نمره خام نمره تراز و معدل گیری در آزمون های تستی را که در کمتر جائی بیان می شود، برایتان ارائه می کنم. امیدوارم به دردتون بخوره.


ادامه مطلب ...