سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

فضیلت و برکات شگفت دهه اول ذى الحجّه

ماه «ذى الحجّه»، آخرین ماه «سال هجرى قمرى» است و ماهى است بسیار پر برکت. بزرگان دین هنگامى که این ماه وارد مى شد، اهمّیّت ویژه اى به عبادت در آن مى دادند. مخصوصاً در دهه اوّل این ماه.(زاد المعاد، صفحه 240)

در بعضى از روایات آمده است، شب هاى دهگانه اى که قرآن در سوره «والفجر و لیال عشر» به آن سوگند یاد کرده است، شب هاى دهه اوّل این ماه شریف است، (تفسیر قمى، جلد 2، صفحه 419) و این سوگند به خاطر عظمت آن است.

ادامه مطلب ...

همسران نمونه

امروز اول ذیحجه الحرام، سالروز ازدواج آسمانی جضرت علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما است. این ازدواج از آن سو مورد اهمیت فراوان است که این زوج تنها زوج معصومی هستند که در طول عمر چند هزار ساله بشر به ازدواج یکدیگر درآمده اند.

اما این ازدواج برای عموم مومنین در همه عصرها و بویژه در دوران حاضر درس ها و نکته های مهمی دارد که تنها به برخی از آنها اشاره خواهد شد:


ادامه مطلب ...

آدم های نامرئی

امروز مصادف است با 15 اکتبر که اگر تقویم هایتان را ورق بزنید، در ستون مقابل این روز نوشته شده: "روز جهانی عصای سفید" یا " روز جهانی نابینایان".

اما هدف از این قبیل نامگذاری ها چیست؟

قطعا هدف از این نوع نامگذاری ها جلب توجه افکار عمومی در سرتاسر جهان به اقشار خاص است. کما اینکه روز جهانی کارگر، روز جهانی ناشنوایان، روز جهانی کودک و... تنها برخی از این نامگذاری هاست.

خوب حالا قرار است این توجه کردن افکار عمومی به اقشاری از مردم و افراد خاص چه دردی را از این افراد دوا کند؟

در این نوشتار بدان خواهیم پرداخت:



ادامه مطلب ...

سرقفلی در قانون ایران

در تعریف جامع، سرقفلی را چنین بیان کرده‌اند: سرقفلی ممکن است شاخصی از تجارت باشد که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا سود مازادی نسبت به بازده سرمایه‌گذاری به‌طور نرمال کسب نمایند. مازاد سود یعنی سود اضافی که بیشتر از سود معمولی باشد. مفهوم سرقفلی یعنی آنچه که سبب می‌شود مشتریان بیشتری برای شرکت جلب گردد.


ادامه مطلب ...

روزی که نان سنگک آمد/ ماجرای علی جغجغه و صف نان

می گویند پخت نان سنگک قبل از ورود اسلام در ایران رواج داشته و در واقع ایده پخت آن را پزشک یکی از سلاطین ساسانی می دهد. او برای سلطان که بیماری سختی دچار شده بود تجویز می کند که نانی بخورد که روی ریگ (سنگ ریزه) پخته شده باشد.

البته در سالنمای کمیته نانوایان تهران که در تاریخ 19 اردیبهشت سال 1326 در تهران منتشر شده است هم درباره پیدایش نانوایی و نان سنگک این طور آمده است: «شاه عباس برای رفاه حال طبقات تهی دست و لشگریان خود که غالباً در سفر احتیاج به نان و خورش موقت و فوری داشتند و لازم بود به هر شهری می رسند نانوایی هایی باشند که بتوانند به قدر مصرف سربازان نان تهیه نمایند و غذایی باشد که خورش نان قرار دهند، درصدد چاره بر آمد و حل این مشکل را از «شیخ بهایی» که از اجله ی علما و دانشمندان ایران بود خواست. شیخ بهایی با تفکر و تعمق تنور سنگکی را ابداع نمود...»


نانوایی 2  

 قدیمی ترین عکس از نانوایی در تهران


ادامه مطلب ...

قالی شویان

هرسال در دومین جمعه مهر ماه، اهالی شهر کاشان و روستاهای اطراف، در مشهد اردهال جمع می شوند تا در مراسمی با نام قالی شویان که نمادی از شستن خون سلطان علی بن محمد باقر است، شرکت کنند. آنها در این مراسم، چوبهایی را در دست دارند که با آن قالی را در چشمه می شورند و به صحن حرم باز می گردانند.


ادامه مطلب ...

شروط ضمن عقد ازدواج

ازدواج یک قرارداد است که حقوق و تکالیفی را بر دوش مرد و زن قرار می دهد، اما رسوم حاکم بر جامعه باعث شده ما کمتر به این مساله توجه کنیم. همه اوایل ازدواج توجه شان به حاشیه های ازدواج است: خواستگاری و مراسم عروسی، جهیزیه و... هیچ کس توجه نمی کند که پای یک قرارداد و عقد را دارند امضا می کنند و باید ببینند این قرارداد چه تعهداتی را بر دوش شان می گذارد.

ادامه مطلب ...