سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

تعزیت پارسی سرایان در عزای سید و سالار شهیدان

شعرای فارسی زبان از دیرباز به ابراز ارادت به پیشگاه حضرت سیدالشهدا پرداخته و اشعار فراوانی در بیان عزای ایام محرم و شهادت آن حضرت سروده اند.

در نوشتار حاضر، قطره ای از درذیای ارادت شعرای پارسی گو به ساحت حضرتش از منظر شما خواهد گذشت.


ادامه مطلب ...

زندگینامه امام حسین (ع)

محرمی دیگر با یاد و نام و عزای امام حسین علیه السلام از راه رسید.

سالهاست که برای عزای امام مظلوممان سیاه پوش می شویم و مساجد و حسینیه ها  و تکایا را سیاه پوش می کنیم. اما از زندگی ایشان کمتر می دانیم.

در نوشتار حاضر به گردآوری مطالبی پیرامون ابعاد مختلف زندگی ایشان می پردازیم.


ادامه مطلب ...

نتایج کالبد شکافی جسد ناپلئون

ناپلئون اول امپراتور فرانسه در تبعیدگاهش در جزیره سنت هلن ، یک جزیره دور افتاده دراقیانوس اطلس جنوبی که در سال 1815 میلادی پس از شکست در جنگ واترلو و برکناری اش از تخت سلطنت فرانسه توسط دولت بریتانیا به آنجا تبعید شده بود ، درگذشت.

ناپلئون امپراتور سابق فرانسه را تعدادی از وفادارانش در تبعید همراهی کرده بودند ، اما اغلب آنها بی صبرانه در انتظار مرگ او بودند تا دوباره به فرانسه بازگردند.

براساس نتایج کالبد شکافی جسد ناپلئون که توسط فرماندار بریتانیایی جزیره منتشر شد ، ناپلئون بر اثر ابتلا به بیماری سرطان معده درگذشته بود.

ادامه مطلب ...

داستان اولین باغ وحش در ایران

به هنگام سلطنت محمدشاه قاجار، میرزاحسین خان آجودانباشی مقدم ماموریت یافت تا به لندن عزیمت کند و پیرامون مسایل دخالت های وزیر مختار دولت انگلیس در امور ایران به مذاکره بپردازد. آجودانباشی ابتدا به وین سپس پاریس و بعد لندن رفت و سفرنامه ای جامع در رابطه با سفرهای خود تدوین کرد که بعدها به صورت کتابی انتشار یافت که در آن کتاب چگونگی رسوخ و رشد فرهنگ غربی در 150 سال گذشته را به خوبی نشان می داد. این کتاب که در سال 1356هـ..ش به چاپ رسید سه صفحه جالب توجهی در رابطه با ایجاد باغ وحش در پاریس داشت که در صفحات 361 تا 363 به آن اشاره کرده است که خواندنش خالی از لطف نیست:

ادامه مطلب ...

چه می خوریم؟ چه بخوریم؟‎

آیا می دانید سس مایونز به دلیل ترکیب خاصی که دارد در کنفرانسهای علمی به عنوان سم کبد معرفی می شود.


 آیا می دانید ساندیسها, نوشابه ها, بیسکویتها, کیکها و... با قندهای مصنوعی چون ساخارین که 1000 برابر شیرین تر از قند معمولی است ساخته می شود که دشمن کبد و کلیه می باشد

 

 آیا می دانید رنگهای افزودنی در نوشابه ها, ساندیس ها, کیکها, آدامسها و ... همه سرطان زا هستند

 

ادامه مطلب ...

حق با غدیر است یا سقیفه؟

شیعه که باورهای خود را از عقل و نقل؛ یعنی قرآن و روایتهای معتبر می گیرد، معتقد است که مقامِ قانون‏گذاری تنها از آنِ خداوند متعال است و بس ؛ دلیل این باور، آیاتی از قرآن کریم است که با صراحت تمام می گوید:

إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ [1]؛ حکم کردن، فقط ویژه خدای متعال است.

زیرا حکم در هر امری جز از سوی کسى که مالک و متصرف به تمام حقیقت آن باشد صحیح و عملی نیست. در تدبیر امور عالم و تربیت بندگان هم، مالکى حقیقى و مدبرى واقعى جز خداى سبحان وجود ندارد؛ بنابراین حکم هم به معنای حقیقی کلمه، تنها از ناحیه خداوند متعال روا خواهد بود.[2]

ادامه مطلب ...

خاطره رضا کیانیان از مشهد و یک روز تا عمامه‌گذاری‌اش

آن شب تا صبح نخوابیدم و با خودم عوالمی داشتم. صبح که شد، رفتم پیش آقای ابطحی و گفتم من نمی‌توانم این کار را بکنم.
 رضا کیانیان که علاوه بر بازیگری، دستی بر قلم و دوربین عکاسی هم دارد، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را در زندگی خود ثبت کرده و گاهی آنها را مکتوب هم کرده است. با این حال خاطره زیر که از دوران حضور او در مشهد است، تا کنون شاید کمتر منتشر یا بازخوانی شده باشد.

ادامه مطلب ...