سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

استیضاح

استیضاح سه روز پیش در مجلس علیرغم تصور اکثر افرادخیلی پر سر و صدا و با حواشی بسیار همراه شد. با تامل کوتاهی در رویدادهای یکشنبه بهارستان و حواشی و اتفاقات قبل و بعد از آن به چند نکته قابل تامل می رسیم.

1- چرا علیرغم فضای مثبت و همراه با تعامل هفته های اخیر دولت و مجلس، روز یکشنبه جلسه علنی به تشنج کشیده شدپ؟ شاید یک علت آن سودجوئی برخی افرادی باشد که این نزدیکی دو قوه را چندان دوست ندارند. اما اگر چنین افرادی وجود داشته باشند، با تدابیر سران دو قوه باید کمتر بر روند انجام امور تاثیر داشته باشند.

2- رئیس جمهور در خلال سخنان خود ایراداتی به مجلس و دیوان عدالت اداری گرفت که خارج از پاسخ های رئیس مجلس، به نظر من هم نمی توان چندان بدان توجه نمود. هرچند رئیس جمهور این امور را منشا بروز اختلافاتی می داند که سبب استیضاح آن روز شده اما عمل همگان به وظایف قانونی خود، جلوی همه اختلافات را خواهد گرفت.

3- طبق قانون اساسی، شورای نگهبان تنها دمرجع تفسیر قانون اساسی و مجلس تنها مرجع تفسیر قوانین عادی است. لذا هر کس که مدعی قانون مداری در کشور است باید به این دو قاعده نیز پایبند باشد تا در روند اجرای امور با سوء برداشت های مختلف، اختلافاتی پیش نیاید.

4- فیلم ضیط شده توسط آقای مرتضوی و ارائه آن توسط رئیس جمهور را باید سرمنشا تنش های روز یکشنبه مجلس دانست. اساسا طبق قانون مجازات اسلامی و آئین دادرسی کیفری انجام هرگونه ضبط صوت و فیلم از افراد تنها با دستور مقام قضائی و در موارد امنیتی جائز بوده و در سایر موارد جرم است. هرچند شخص آقای مرتضوی حتما از این حکم قانونی آگاه بوده است.حال به نظر شما استفاده از چنین مدرکی که به طور غیرقانونی تهیه شده جرم نیست؟

5- چرا رئیس جمهور از فیلم تهیه شده توسط آقای مرتضوی در صحن علنی مجلس و در جلسه استیضاح استفاده نمود؟ شاید بتوان دفاع رئیس مجلس را در خصوص تلاش رئیس جمهور نسبت به اتهام زنی به نزدیکان رئیس مجلس و خراب کردن چهره وی را منطقی برشمرد.

6- بسیاری از نمایندگان مجلس که در موضعگیری هایشان مجدانه از دولت حمایت می کنند، در طی این سه روز پس از استیضاح موضعگیری خاصی ننموده اند. حال آنکه این افراد عموما با بیان مطالب مختلف از سوی برخی نمایندگان دیگر که نسبت به دولت - و نه حکومت - منتقدند از طریق مصاحبه و انتشار مطلب در سایت ها و وبلاگ هایشان بطور مستقیم یا با کنایه آنها را مورد انتقاد قرار می دهند. تنها یکی دو مورد را مشاهده نمودم که فرموده بودند. یکشنبه را باید یکشنبه سیاه و بدترین روز مجلس نهم دانست و روسای هر دو قوه باید از مردم عذرخواهی کنند.

7- شاید در خاتمه بد نباشد که سخن مقام معظم رهبری یادآوری شود که: "هرکس از امروز تا روز انتخابات فضای سیاسی کشور را متشنج کند، قطعا به کشور خیانت کرده است."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد