سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

علم بهتر است یا ثروت؟

در دوران مدرسه، یکی از موضوعاتی که اغلب ما راجع به آن انشا نوشتیم این بود که: "علم بهتر است یا ثروت؟" و در این انشا نوشتن هم همگی باید بدین نتیجه می رسیدیم که علم از ثروت بهتر است.

اما وقتی بزرگ و بزرگتر شدیم و به سن جوانی رسیدیم چه؟ آیا هنوز هم فکر می کنیم که علم بهتر از ثروت است؟ یا اینکه این موازنه به هم خورده است؟

آن موقع ها که چنین انشاهائی می نوشتیم تصور و ذهنیت ما این بود که با علم همه چیز حتی ثروت دست یافتنی است. البته باید گفت این تصور هنوز هم تصوری صحیح است. اما همه چیز بدینجا ختم نمی شود.

اولین نکته ای که ذهن مرا در خصوص این موضوع به خود معطوف می کند این است که خوب اگر علمی را در حد کمال آن تحصیل نموده و امروزه روز به دانشگاه رفته و تا پایان مقطع دکترای تخصصی و فوق تخصصی و هر آنچه که بعنوان عالی ترین سطح تحصیل برای آن رشته مقرر شده ادامه تحصیل دهیم و به معنای واقعی کلمه فارغ التحصیل شویم، تازه اول راه است و باید برای بدست آوردن شغلی که بتواند برایمان تولید ثروت کند، به این در و آن در بزنیم و آگهی های روزنامه ها و سایت ها و ... را زیر و رو کنیم. تا شاید که شغلی بیابیم. که اگر بیابیم زان پس روزگار خوب که نه متوسطی خواهیم داشت. چرا که ظاهرا این روزها به دانشگاه رفته ها سخت تر کار می دهند و کمتر هم حقوق.

یک نکته دیگر اینکه امروزه بیش از 90 درصد ظرفیت دانشگاه های کشور را ظرفیت های شهریه ای و پولی تشکیل می دهند. اعم از اینکه نوبت شبانه دانشگاه های دولتی باشد یا پیام نور یا غیر انتفاعی یا علمی-کاربردی یا دانشگاه آزاد که سلام بر او باد. حال اگر کسی شهریه بسیار اندک این دانشگاه ها را نداشته باشد چه؟ یا باید قید علم و دانشگاه را بزند یا عزمش را جزم کند تا جزء پذیرفته شدگان دانشگاه های دولتی روزانه باشد.

نکته ای که جالب تر از همه است این است که در دوره ما هرکس تحصیلات کمتری داشته باشد گویا ایام برایش به کام بوده و راحت تر کار پیدا می کند و از سوئی دیگر اغلبافرادی که سرمایه فراوانی دارند نیز عموما در خود نیازی به علم نمی بینند و بسیاری این نظر را دارند که فقط با مشورت با دیگران راه هائی برای زیاد شدن سرمایه خود می یابند.


نتیجه اخلاقی

نتیجه اخلاقی این که نمی توان به طور قاطع گفت ثروت از علم بهتر است و یا به سبک انشاهائی که در دوران تحصیل می نوشتیم نتیجه بگیریم که علم بهتر از ثروت است. اما باید گفت برای اینکه توفیقات ما در دوران حاضر کامل باشد، علم و ثروت به نوعی لازم و ملزوم یکدیگرند.

نظرات 2 + ارسال نظر
علیرضا یکشنبه 29 بهمن 1391 ساعت 19:08

عنوان مطلب صحیح نیست زیرا علم خود نوعی ثروت است. بهتر است گفته شود پول بهتر است یا ثروت. نکته دیگر هم آنکه عالم بی عمل به چه ماند؟ پس تنها خرخونی تا عالی ترین درجه هم کفایت نمیکند.
به قول ابوسعید
با علم اگر عمل برابر گردد/ کام دو جهان ترا میسر گردد
مغرور مشو به خود که خواندی ورقی/زان روز حذر کن که ورق بر گردد

مهدی یکشنبه 29 بهمن 1391 ساعت 17:21 http://www.beroozsms.com

www.beroozsms.com
سلاااااااام دوسته عزیز من !
وبلاگه بسیار جالبی داری و مزالبش هم جالبه !

تاحالا واسه یه اس ام اس معطل موندی ؟

سایت به روز اس ام اس ، بهترین و جدیدترین اس ام اس هارو جمع آوری کرده و شما میتوندی با عضویت تو اون هم توش مطلب بذارید ئ هم از مطالبش میتونید استفاده کنید !
www.beroozsms.com
به امید دیدار شما دوسته عزیز در بزرگترین و به روزترین انجمن تخصصی اس ام اس !

مهدی . مدیر سایت

منتظر شما هستیم !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد