سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

رهبر فقط سید علی

در آستانۀ بیست و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی و انتخاب آیت الله خامنه ای به جانشینی ایشان قرار داریم. شاید باید سالها می گذشت تا حسن انتخاب ایشان به جانشینی امام و رهبری و زعامت کشور، بر همگان روشن گردد. انتخابی که در بدو امر با اشارات امام راحل در زمان حیاتش صورت گرفته و مجلس خبرگان را با اشارات خود در این کار به قناعت وجدان رساند. اما چرا این انتخاب را باید انتخابی مناسب دانست؟  

این انتخاب از آن جهت بهترین انتخاب برای نظام بوده است که شخص منتخب دارای کاملترین ویژگی های مد نظر برای یک رهبر است. اداره هر حکومت چه دینی باشد و چه غیردینی باید دارای چهارچوبی روشن باشد. از آن جمله حاکمی که در راس امور است باید دارای شرایط خاصی باشد که می توان آن را در قالب سه دسته کلی اعتقادات شخصی، شجاعت و عدالت دانست.


1- اعتقادات شخصی

حاکم به لحاظ اعتقادات شخصی باید فردی سالم و اخلاق مدار باشد تا بتواند حکومت را به سمت و سوی صحیح رهنمون سازد و مردم نیز با مشاهده خلقیات و رفتار وی، زندگی شخصی خود را به سوئی اخلاق مدارانه سوق دهند. فارغ از اینکه اصلا قرار است در چهارچوبی یک جامعه الهی حرکت کنند یا یک جامعه صرفا اخلاقی.


2- شجاعت

حاکم هر جامعه و کسانی که در راس امورند باید افرادی شجاع باشند. شجاعت را باید ایستادگی بر بیان و اعمال اصول منطقی و عقلانی و دینی دانست. همان چیزی که در قرآن از آن به «اشداء علی الکفار ورحماء بینهم» تعبیر شده است. شجاعت حاکم است که چهارچوب رفتار وی را با مردم داخل حکومت و دولتهای دیگر تعیین می کند. حاکمی ترسو فردی باج ده به صاحبان قدرت در داخل و خارج کشور خواهد بود. اما حاکمی شجاع با هر کس به تناسب منش و رفتار وی رفتار می کند حتی اگر لازم باشد تاوانی برای آن بدهد.


3- عدالت

حاکمان عادل یاوران راستین مستضعفان هستند. روایات موجود نیز بقای حکومت با کفر را ممکن دانسته اما بقای حکومت با ظلم را ممکن نمی داند. حرکت بر مدار قانون را باید بارزترین مصداق پیاده نمودن عدالت در جامعه دانست. توجه توامان به بخشهای مختلف اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و... را می توان مصداقی دیگر از عدالت ورزی حاکمان دانست. توجه متناسب به اقشار ضعیف و متوسط و غنی مردم را نیز باید مصداق بارز دیگری در این حوزه دانست.


به اصل مطلب بازگردیم.

انتخاب مقام معظم رهبری به زعامت کشور و جانشینی امام راحلمان از آن جهت بهترین انتخاب بود که:

اولا ایشان در اصول اعتقادات دینی خود فردی متقی و ثابت قدم بوده است.

ثانیا فردی شجاع بوده و در عرصه های مختلف به درستی عمل نموده است.

ثالثا در برخورد با مسائل مختلف انقلابی و سیاسی و اجرائی کشور با عدالت رفتار نموده است.


اما در عوض چهره های سیاسی بسیاری در طول سالیان انقلاب بوده اند که در اصول اعتقادی خود دچار تردیدها یا رویگردانی هائی بوده اند یا در برخورد با مسائل مبتلا به جامعه شجاعت لازم جهت بیان مسائل و موضعگیری های خود نداشته اند و یا در اجرای امور مختلف با عدالت رفتار ننموده یا عدالت کاملی را نتوانسته اند پیاده نمایند.


هرچند حرکت بر روی ریل انقلاب را باید به مبانی فکری فوق افزود که از طریق اعلام مواضع صریح امام راحل و احکام قانون اساسی بروز و ظهور یافته است.


مجموعه این موارد تنها در شخصی به نام سید علی خامنه ای جمع می گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد