سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

نظارت بر محتوای فیلمها و سریالهای تاریخی

طی سالهای اخیر ساخت و تولید برخی فیلمهای سینمائی و سریالهای تلویزیونی با مضامین تاریخی با برخی حواشی و انتقادهای محتوائی نسبت به وقایع به تصویر کشیده شده در آن اثر همراه بوده است. در گذشته بحث هائی پیرامون وقایع تاریخی موجود در سریالهای یوسف پیامبر و مختارنامه مطرح گردید. در چند ماه اخیر، به مستندات تاریخی فیلم سینمائی استرداد اعتراض گردید و بالاخره در هفته گذشته شاهد اعتراضات گسترده ای نسبت به مضامین تاریخی فیلم سینمائی رستاخیز و سریال سرزمین کهن بودیم. تا جائی که پخش سریال سرزمین کهن متوقف گردید و وزیر ارشاد هم خواستار رفع دغدغه های مراجع عظام تقلید در خصوص فیلم سینمائی رستاخیز شد.

  

اما چه باید کرد که این حرف و حدیث ها پیش نیاید؟

بهترین راه این است که در تولید آثار دینی از نظرات مراجع عظام تقلید و دین شناسان واقعی جامعه بهره برد تا با تکیه بر نظرات ایشان چهارچوب و آئین نامه ای تنظیم گردد تا کارگردانان و سازندگان فیلمها و سریالهای دینی با مراجعه به این ضوابط ، نظرات صاحبنظران دینی را هنگام ساخت آثار خود بدانند نه اینکه پس از صرف چند سال وقت و هزینه های میلیاردی تولید یک اثر، تازه با این ایراد مواجه شوند که چهرۀ برخی اصحاب ائمه قابلیت به تصویر کشیده شدن را ندارند. همچنین در تولید این قبیل آثار، باید منابع و کتب معتبری به عنوان منابع تحقیق نویسندگان این قبیل آثار مشخص گردد تا جلوی استفاده از منابع ضعیف و بعضا غیرواقعی گرفته شود.

در تولید آثار تاریخی نیز وضع به همین گونه است. یعنی بدوا باید مبانی نظری و چهارچوب کلی تولید این قبیل آثار از سوی شورائی مرکب از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار و ارزشهای دفاع مقدس و دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی و سایر مراکز همسو تدوین شده و بعد نیز نظر تاییدی یا مشورتی چنین نهادی در زمان پخش هر اثر اخذ گردد.


زیبنده عرصه فرهنگ و هنر کشور نیست که با گذشت سی و پنج سال از پیروزی انقلاب اسلامی، تولید آثار فاخر دینی و تاریخی کشورمان همچنان بدون ضابطه مانده باشد و با تولید و پخش هر اثر منتظر انعکاس نظرات انتقادی مراجع و اقشار و اقوام مختلف جامعه باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد