سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

چرا غدیر مهم است؟

در مسیر بازگشت پیامبر و اصحاب و همراهانش از آخرین سفر حج در ذیحجه سال دهم هجرت و پس از 23 سال که از آغاز نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می گذشت؛ خدا با نزول آیه 67 سوره مائده بر پیامبر، او را موظف نمود تا آنچه را که بر او نازل گردیده به مردم ابلاغ نماید و اگر چنین نکند رسالت خود را به انجام نرسانده است.

پیامبر چه چیز را باید ابلاغ می کرده که عدم ابلاغش سبب عدم انجام رسالت پیامبری ایشان می گردیده است؟ 

لابد امر مهمی بوده که خداوند عدم ابلاغ آن را به مثابه عدم به پایان رسیدن وظیفه پیامبری پیامبر قلمداد نموده است. پیامبر با نزول آین آیه هزاران نفری را که همراهش بودند فرا خواند و در منطقه غدیر خم جمع نمود و خطبه ای خواند و گفت و گفت تا بدینجا رسید که فرمود: هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست.

حاضران با حضرت علی علیه السلام بیعت کردند و پس از آن بود که بر پیامبر وحی آمد که امروز دین برایتان کامل شدو نعمت بر شما تمام شد. پس با این بشارت خدا مشخص می شود که بلاشک اعلام ولایت حضرت علی بر مسلمانان امر مهمی از سوی خدا تلقی می شده که خداوند اعلان آن را مایه اکمال دین دانسته است.

هر تلاش دیگری که از سوی عالم نماهای صدر اسلام صورت گرفت تا به مردم بفهمانند که منظور از مولا دوست بوده نه سرپرست مومنان و ولی خدا بر روی زمین نیز با وجود نص صریح قرآن و سخن پیامبر، دیگر موضوعیت و طریقیتی برای طرح ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد