سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سریال های مناسبتی تلویزیون

ده دوازده سالی هست که سریال های مناسبتی تلویزیون در ایام ماه مبارک رمضان، ماه محرم و عید نوروز جزء ثابت برنامه های صدا و سیما شده و از ماه ها قبل شبکه های مختلف از ماه ها قبل در تدارک گسترده برای تولید این سریال ها هستند.

پر کردن اوقات فراغت و انتقال مفاهیم به مخاطب قطعا از مهمترین اهداف تولید این سریال ها هستند. اما به راستی کیفیت تولید این سریال ها باید چگونه باشد تا مخاطب به سوی آن ها جذب شود؟

در طول این سالها با سه دسته سریال روبرو بودیم. سریالهای طنز و سریالهای دینی. در بخش طنز دو سرال ماه رمضان را باید پرمخاطب ترین سریالها دانست یکی خانه به دوش و دیگری متهم گریخت که از قضا هر دو تولید شبکه 3 و به کارگردانی رضا عطاران بوده اند. در حوزه سریالهای دینی سریالهای اغما و صاحبدلان در ماه رمضان و شب دهم در ماه محرم که با نوروز متقارن بوده را باید پرمخاطبترین سریال ها دانست که این سریالها هم اتفاقا هر سه تولید شبکه 1 سیما بوده ولی با کارگردانانی متفاوت. 

 سریالهای پرمخاطب دیگری چون پایتخت، چارخونه، پیامک از دیار باقی، او یک فرشته بود، ملکوت و آخرین گناه را هم می توان نام برد که عموما در همین دو قالب قرار می گیرند. اما در این سالها سریال مناسبتی شش دانگی در حوزه مسائل اجتماعی تولید نشده و سریال های خانوادگی شش دانگی هم نداشتیم جز مواردی که در قالب طنز بخواهد مسائل را مطرح کند.

یک نکته جالب دیگر اینکه در ایام ماه مبارک رمضان معمولا سریال های شبکه 3 پربیننده ترین سریال بوده چرا که بلافاصله بعد از افطار پخش می شده است . اما در نوروز سریال های شبکه 1 معمولا پرمخاطبتر بوده اند چرا که حدود ساعت 10:15 شب پخش می شده و این ساعت برای بینندگان ساعت خوبی بوده است.

امسال هم وضع به همین گونه است. سریال شبکه 3 با نام مادرانه ظاهرا پرمخاطبتر است اما سریال شش دانگی نیست که چند سال بعد تماشای مجددش تجدید خاطره ای نماید. دودکش شبکه 1 هم که خانوادگی اما با تم طنز است پرمخاطب است اما چندان در آینده خاطره ساز نیست. خروس نیز که طنزی متفاوت است اما بین این دو سریال گم و گور شده است.


شاید یکی از دلایل موفقیت سریالهای پرمخاطب مناسبتی که نامی از آنها برده شد این باشد که هر یک در فضا و حال و هوای همان مقطع زمانی پیش می رفت. مثلا داستان خانه به دوش و متهم گریخت در ماه رمضان اتفاق می افتاد. داستان شب دهم مرتبط با ایام پخش آن در محرم بود و داستان سریالهای موفق نوروزی نیز در همان تعطیلات نوروز رقم می خورد. این مهم کلید مفقودشده سریالهای فعلی است چرا که دیگر در هیچ سریال مناسبتی ماه رمضان خوردن سحری و افطار را نمی بینیم و خواندن دعای سحر را نمی شنویم و...در سریالهای نوروزی هم چیزی نمی بینیم که بفهمیم قرار است این سریال برای نوروز باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد