سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

برخی از برکات ماه مبارک رمضان

هر یک از ماه های قمری به دنبال نام خود معمولا پسوندی را به همراه دارند. مثل محرم الحرام، رجب المرجب و... در ادامه نام ماه رمضان هم معمولا کلمه مبارک آورده می شود و معمولا می شنویم که می گویند رمضان المبارک. اما به راستی این مبارک بودن رمضان از کجاست و به چه دلیل این ماه رمضان المبارک خوانده می شود؟

علت آن است که برای این ماه برکات فراوانی بیان شده است که در ادامه تنها به برخی از این برکان اشاره خواهد شد:

  


1- نزول کتب آسمانی

پیامبر مکرم اسلام در حدیثی فرمودند: در 1 رمضان صحف حضرت ابراهیم، در 6 رمضان تورات حضرت موسی، در 13 رمضان انجیل حضرت عیسی و در شب 23 رمضان قرآن کریم نازل شده است.

زبور کتاب حضرت داوود نیز در این ماه نازل گردیده است.


2- اهتمام به قرائت قرآن کریم

به قرائت قران همیشه سفارش شده اما در این ماه توجه و اهتمام به قرائت قرآن کریم بیش از پیش شده و ختم های فراوانی از قرآن کریم صورت می گیرد. در روایتی نیز صواب خواندن هر آیه از قرآن در این ماه برابر با یک ختم قرآن دانسته شده است.


3- نزدیک شدن مومنان به هم

اقوام و دوستان و آشنایان در این ماه به هم نزدیکتر می شوند و با مهمان شدن بر سفره دیگران و مهمان کردن آنان بر سفره افطار خود علاوه بر به جا آوردن یک عمل صواب خود نیز زمینه صواب بزرگتری را فراهم می کنند که صله ارحام است.


4- دستگیری از نیازمندان

تحمل گرسنگی و تشنگی در این ماه ما را بیش از پیش به یاد مستمندان و دستگیری از آنان می اندازد. این مهم را در آمار رو به افزایش هرساله کمک به ایتام و نیازمندان و... می توان مشاهده نمود.


5- خواندن نماز در اول وقت

در این ماه عموما نرا در اول وقت می خوانیم. اگر سحرها برای خوردن سحری برخیزیم، نماز صبح خود را در اول وقت می خوانیم. حال آنکه در ماه های دیگر ممکن است این توفیق را نیابیم. ظهرها هم که بسیاری برای استفاده از سخنان سخنرانان به مساجد می روند و نماز را نیز در اول وقت و در مسجد به جا می آورند. شبها نیز برخی در تلاشند تا نماز خود را در اول وقت بخوانند تا با سنگین شدن حاصل از خوردن افطار و شام و... به تاخیر نیفتد.


6- رعایت بیش از پیش بهداشت دهان و دندان

بخاطر باقی نماندن غذا بین دندان ها در این ماه بسیاری علاوه بر شبها سحرها نیز مسواک می زنند. این امر علاوه بر کمک به تمیزی دندان ها سبب استحباب در خواندن نمازها می شود. چرا که یکی از مستحبات خواندن نماز، مسواک زدن در قبل از آن است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد