سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

لیگ برتر دوره دوازدهم از نگاه آمار و ارقام

دوازدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه های ایران، جمعه شب با قهرمانی استقلال تهران به پایان رسید. استقلال در حالی با ۶۷ امتیاز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد که رکورد امتیاز تیم قهرمان در لیگ‌های هجده تیمی ۶۷ امتیاز بود که توسط سپاهان در فصل یازدهم لیگ حرفه‌ای بدست آمده بود، این درحالی است که استقلال در صورت کسب یک امتیاز برابر داماش می‌توانست این رکورد را جابه‌جا می‌کرد. با توجه به هجده تیمی شدن لیگ برتر از دوره‌ی ششم رقابت‌ها، با مقایسه‌ای میان شش دوره‌ی اخیر رقابت‌های لیگ برتر ایران، به بررسی رکوردهای شش ساله‌ی اخیر پرداختیم.


همه‌ ترین‌های دوازدهمین دوره لیگ برتر


* بیشترین پیروزی
در این فصل دوازدهم لیگ برتر ایران، استقلال و سپاهان، هریک با ۱۹ پیروزی، بیشترین تعداد پیروزی در لیگ را کسب کردند. این در حالیست که رکورد بیشترین پیروزی در لیگ برتر در اختیار سپاهان، ذوب آهن و استقلال بود. سپاهان در لیگ نهم و استقلال و ذوب آهن در لیگ هشتم با ۱۹ پیروزی رکورد بیشترین پیروزی در لیگ برتر را در اختیار داشت.

* کمترین پیروزی
در لیگ دوازدهم، گهر دورود با سه پیروزی، کمترین تعداد پیروزی را بدست آورد. این رکورد تا پیش از این در اختیار شیرین فراز با ۳ پیروزی در لیگ هفتم بود.

* بیشترین تساوی
بیشترین تعداد تساوی در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر را صبای قم با ۱۵ تساوی بدست آورد. رکورد بیشترین تساوی در لیگ‌های حرفه‌ای هجده تیمه در اختیار ذوب آهن اصفهان در لیگ یازدهم است. این تیم با ۱۸ تساوی در یک فصل این رکورد را در اختیار دارد.

* کمترین تساوی
عنوان کمترین تساوی در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر را سپاهان و پیکان با ۷ تساوی بدست آوردند. رکورد کمترین تساوی در رقابت‌های لیگ برتر در اختیار صنعت نفت آبادان است. این تیم با ۳ تساوی در لیگ دهم این رکورد را بدست آورده است.

* بیشترین باخت
در این دوره از رقابت‌ها، پیکان و گهر دورود با ۲۱ شکست، رکورد بیشترین شکست را رقم زدند. بیشترین تعداد شکست در طول سال‌های ۱۸ تیمه‌ای لیگ برتر در اختیار دو تیم برق شیراز و مس سرچشمه با بیست شکست در فصل‌های هشتم و یازدهم لیگ برتر بوده است.

* کمترین باخت
عنوان شکست ناپذیرترین تیم در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر نیز در دستان استقلال قرار گرفت. این تیم با پنج شکست در طول این فصل از رقابت‌ها کمترین شکست را متحمل شد. پیش از این سپاهان در لیگ یازدهم تنها چهار بار شکست خورده بود.

* بیشترین گل‌زده
برترین خط حمله‌ی لیگ دوازدهم را سپاهان با ۶۰گل در اختیار داشت. رکورد بیشترین گل زده در طول فصل‌های لیگ ۱۸ تیمی در اختیار استقلال تهران است. این تیم در هشتمین دوره از این رقابت‌ها با ۷۰ گل زده، به این رکورد دست یافت.

* کمترین گل‌زده
ضعیف‌ترین تیم‌ این دوره از رقابت‌ها در امر گلزنی گهر دورود با ۲۴ گل است. رکورد ضعیف‌ترین خط حمله‌ی لیگ برتر در اختیار مس سرچشمه با ۲۳ گل زده در لیگ یازدهم است.

* بهترین خط‌ دفاعی
برترین خط دفاعی لیگ در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر در اختیار استقلال با تنها ۱۸ گل خورده بود. تا پیش از این، رکورد برترین خط دفاعی در اختیار سپاهان با ۲۷ گل خورده در لیگ یازدهم بود.

* ضعیف‌ترین خط‌ دفاعی
پیکان در این فصل از رقابت‌ها، رکوردی خاص از خود به جا گذاشت. این تیم با ۶۶ گل خورده، ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ را به خود اختصاص داد. پیش از این استیل آذین در لیگ دهم با دریافت ۶۳ گل ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ را در اختیار داشت.

* بهترین وضعیت تفاضل گل
سپاهان اصفهان با تفاضل گل ۲۷+ بهترین وضعیت را از لحاظ تفاضل گل در اختیار داشت. رکورد تفاضل گل نیز در شش دوره‌ اخیر رقابت‌های لیگ برتر فوتبال متعلق به سپاهان در لیگ نهم است. این تیم در آن فصل با تفاضل ۳۷+ لیگ را به پایان رساند.

* بدترین وضعیت تفاضل گل
تیم پیکان با تفاضل ۴۰_ بدترین تفاضل گل را رقم زد. تا پیش از این، استیل آذین با تفاضل ۳۳- در لیگ دهم رکورددار این شاخص بود.

* آقای گل
سیدجلال رافخایی از ملوان با ۱۹ گل زده‌ برترین گلزن این فصل از رقابت‌های لیگ برتر شد. رکورد آقای گلی در شش دوره‌ی اخیر لیگ برتر در اختیار رضا نوروزی از فولاد است. او در لیگ دهم ۲۴ گل به ثمر رساند.

* بیشترین تغییرات
نفت آبادان با چهار مربی در طول فصل بیشترین تغییرات را داشت. در این تیم کاستا، کاسیمیرو، فیروزی و سلامات به عنوان سرمربی مشغول به کار بودند.

* خشن‌ترین و جوانمردانه‌ترین تیم
آلومینیوم هرمزگان با ۷۳ کارت زرد و چهار کارت قرمز خشن‌ترین تیم و فجر سپاسی با ۶۳ کارت زرد و بدون دریافت کارت قرمز جوانمردانه‌ترین تیم لیگ دوازدهم حرفه‌ای کشور لقب گرفتند.

* سقوط همه تازه‌ واردها!
آلومینیوم، پیکان و گهر سه تیم دسته یکی بودند که توانستند به لیگ دوازدهم صعود کنند اما سرنوشت‌شان بعد از پایان این لیگ چیزی جز سقوط نبود. این سه تیم در انتهای لیگ دوازدهم دوباره به دسته یک بازگشتند تا وداعی زودهنگام با لیگ برتر داشته باشند.

پرافتخارتر​ین بازیکنان لیگ برتر

با قهرمانی استقلال در این فصل، سید مهدی رحمتی و هاشم بیک زاده برای چهارمین بار قهرمانی را تجربه کردند و در کنار محرم نویدکیا و سید جلال حسینی قرار گرفتند. محرم نویدکیا در سال های 81، 88، 89 و 90 با سپاهان چهار بار جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برده است. سید جلال حسینی نیز در سال 85 با سایپا و در سال های 88، 89 و 90 با سپاهان قهرمانی لیگ برتر را تجربه کرده است. سید مهدی رحمتی علاوه بر دو قهرمانی سال های 88 و 89 با سپاهان، دو بار نیز در سال های 84 و 91 با استقلال قهرمان شده و بالاخره هاشم بیک زاده نیز دو قهرمانی با سپاهان در سال های 88 و 89 و دو قهرمانی با استقلال در سال های 87 و 91 را بدست آورده است.




پرسپولیس با ۸ کاپیتان فصل را به پایان برد

سرخپوشان پایتخت در این فصل 8 کاپیتان رسمی داشتند و به جز آن چند کاپیتان غیر رسمی که دقایقی از بازی بازوبند را بر بازو بستند از جمله نورمحمدی در بازی آخر. پرسپولیس در اولین بازی فصل با کاپیتانی سیدجلال حسینی به میدان رفت، در ادامه علی کریمی و سپس مهدی مهدوی کیا بازوبند را بر بازو بستند و در این میان جواد کاظمیان نیز در یک بازی کاپیتان شد. بعد از مصدومیت علی کریمی و نیمکت نشینی مهدوی کیا، محمد نوری و سپس هادی نوروزی کاپیتان شدند و غلامرضا رضایی نیز در یک بازی بازوبند را به بازو بست. در آخرین بازی نیز مهرزاد معدنچی به عنوان کاپیتان بازی را مقابل تراکتورسازی آغاز کرد تا هشتمین کاپیتان رسمی پرسپولیس در این فصل باشد.
پرسپولیس در حالی طی یک فصل 8 کاپیتان رو به خود دیده است که در سال های قبل بسیاری از بازیکنان بزرگ در صف کایپتانی می ایستادند و هیچگاه هم نوبت به آنها نمی رسید که بازوبند را بر بازو ببندند.

گلزنان لیگ دوازدهم

دوازدهمین دوره لیگ برتر با ثبت 686 گل در 306 بازی به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این دوره لیگ برتر جلال رافخایی با 19 گل زده آقای گل شد و مهدی سید صالحی و مصطفی شجاعی نیز در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند. در این دوره از لیگ برتر 218 بازیکن موفق به گلزنی شدند که از این میان 30 نفر خارجی بودند. همچنین 9 گل به خودی نیز ثبت شد. جدول کامل گلزنان لیگ دوازدهم به این شرح است:
19 گل: جلال رافخایی(ملوان انزلی)
16 گل: مهدی سیدصالحی (تراکتورسازی تبریز)
14 گل: مصطفی شجاعی (مس کرمان)
13گل: محمدرضا خلعتبری (سپاهان اصفهان)
12 گل: لوسیانو پریرا(فولاد خوزستان)
11 گل: جواهیر سوکای(سپاهان اصفهان) سعید دقیقی (سایپا کرج)
10 گل: یعقوب کریمی (نفت تهران) فلاویو لوپز(تراکتورسازی تبریز) آرش برهانی (استقلال تهران) رضا عنایتی(مس کرمان) روح الله عرب (نفت آبادان)
9 گل: جابر انصاری (سپاسی شیراز) فرزاد حاتمی(3 گل تراکتورسازی/ 6 گل استقلال)
8 گل: کریم انصاری فرد(پرسپولیس تهران) محرم نویدکیا، امید ابراهیمی (سپاهان اصفهان) مجتبی شیری(راه آهن تهران) علیرضا جهانبخش (داماش گیلان) مهدی نظری(سپاسی شیراز) مهدی رجب زاده (ذوب آهن اصفهان)
7 گل: اسماعیل فرهادی(ذوب آهن اصفهان) مهدی نوری (فولاد خوزستان) امین منوچهری(1 گل استقلال/ 6 گل نفت تهران)
6 گل: محمدرضا طهماسبی(پیکان تهران) فرید کریمی، میلاد نوری(صبای قم) سجاد شهباززاده (سایپا کرج) بهادر عبدی (راه آهن تهران) احسان حاج صفی (2 گل سپاهان/ 4 گل تراکتورسازی تبریز) جواد کاظمیان(1 گل پرسپولیس/ 5 گل تراکتورسازی)
5 گل: محمد نوری (پرسپولیس تهران) کاوه رضایی(سایپا کرج) امین متوسل زاده (داماش گیلان) جواد نکونام (استقلال تهران) مهدی مومنی، رامین رضائیان(صبای قم) رضا خالقی فر (نفت آبادان) رضا ناصحی(آلومینیوم هرمزگان) مجتبی ترشیز (سپاسی شیراز) اسماعیل شریفات، بختیار رحمانی (فولاد خوزستان) ایمان رزاقی راد(1 گل راه آهن تهران/ 4 گل صبای قم) میلاد میداودی(1 گل استقلال/ 4 گل آلومینیوم)
4 گل: هادی نوروزی (پرسپولیس تهران) حسین ابراهیمی(داماش گیلان) محسن مسلمان (ذوب آهن اصفهان) میلاد سلیمان فلاح(صبای قم) مهدی خیری(نفت تهران) علیرضا عباسفرد ، فرزاد آشوبی (راه آهن تهران) مجید باجلان (گهر دورود) رسول نویدکیا (نفت آبادان) رادومیر جالوویچ (سپاهان اصفهان) ایوب کلانتری، عبدالله کرمی، آرش افشین ، ایوب والی (فولاد خوزستان) هادی دهقانی(آلومینیوم هرمزگان) ایمان موسوی(3 گل نفت تهران/ 1 گل استقلال)
3 گل: کیوان وحدانی(پیکان تهران) فرهاد مجیدی، سیاوش اکبرپور (استقلال تهران) محمدرضا حسینی ، عباس محمدرضایی (سپاسی شیراز) مصطفی سیفی، محمدحسین مهرآزما، احمد آل نعمه (نفت تهران) پیام صادقیان (ذوب آهن اصفهان) رسول پیرزاده (آلومینیوم هرمزگان) میلاد غریبی (سایپا کرج) محمد ابراهیمی (تراکتورسازی تبریز) غلامرضا رضایی، مهدی مهدوی کیا، محمد قاضی (پرسپولیس تهران) محمدرضا مهدوی، علیرضا نظیف کار، افشین چاووشی، سعید حلافی (داماش گیلان) تقی نایبی، فرید عابدی (گهر دورود) پژمان نوری، محمد نزهتی، مهرداد اولادی، مازیار زارع (ملوان انزلی) سجاد مشکل پور (نفت آبادان) امین جهان عالیان، احمد جمشیدیان، فرشید طالبی (سپاهان اصفهان) احمد حسن زاده (مس کرمان) رضا حقیقی( 1 گل سپاسی/ 2 گل پرسپولیس)
2 گل: مهدی کیانی، ابوبکر کیبی، مصطفی حاجتی (داماش گیلان) احمد مهدی زاده، ژوسیلی فریرا، امیر میربزرگی، روح الله سلطانی (پیکان تهران) هادی تامینی (سپاهان اصفهان) عباس پورخسروانی، لئوناردو پادوانی (فولاد خوزستان) مهدی کریمیان، گیلسون سوآرز، قاسم دهنوی (تراکتورسازی تبریز) مسلم فیروزآبادی، حمید جوکار، بابک لطیفی، فرشید اسماعیلی (سپاسی شیراز) آرمان قاسمی، محمدرضا خرسندنیا، محمد پروین، مجتبی زارعی، امین ترکاشوند (گهر دورود) بهنام برزای، مهدی دغاغله (نفت آبادان) ویسنته آرزه، فابیو جانواریو ، جی لوید ساموئل، حسن اشجاری (استقلال تهران) اسحاق سبحانی، حامد شیری (سایپا کرج) علیرضا عزتی، گوران لوبوویچ، هادی شکوری، رضا نوروزی (نفت تهران) امیرحسین فشنگچی، مارکو پروویچ، میثم نقی زاده، ولاتکو گروزدانفسکی (پرسپولیس تهران) شهرام گودرزی(مس کرمان) میرهانی هاشمی، ایگور کاسترو، جهانگیر عسگری(راه آهن تهران) قاسم حدادی فر، سپهر حیدری(ذوب آهن اصفهان) اکبر صادقی، کریم اسلامی (صبای قم) امجد شکوه مقام(آلومینیوم هرمزگان)
1 گل: حسین خسروی، حسین کاظمی، سعید قزلکچی، سیدنی بیتو، هادی ایمانی (سپاسی شیراز) احمد آهی، محمد حیدری، آرمان رمضانی (ملوان انزلی) محسن بیات، دیوید ویکیروم (صبای قم) ماریو راموس، محسن یوسفی (نفت تهران) سیدجلال حسینی، علیرضا نورمحمدی، علی کریمی، حسین ماهینی (پرسپولیس تهران) عادل کلاه کج، اروین بولکو (سپاهان اصفهان) مهرداد جماعتی، سروش رفیعی ، روبرتو نوس(فولاد خوزستان) خسرو حیدری، میثم بائو، رودریگو توزی، پژمان منتظری (استقلال تهران) سینا عشوری، هوگو ماچادو، آکو استویچکوف، فرشاد بهادرانی، اسماعیل بکو فوفانا، احسان پهلوان، محسن بیاتی نیا، علیرضا محمد (ذوب آهن اصفهان) علی ممبینی، حامد سرلک، والری الکسانیان، سیامک سرلک (نفت آبادان) مارسیو خوزه، مجید غلام نژاد، جونیور تورتا، روزبه شاه علیدوست، مجید ایوبی، محسن ارزانی، علی زینالی ، ابراهیم صادقی (سایپا کرج) سجاد فیض اللهی، ایمان مبعلی، رضا معقولی، حمیدرضا دیوسالار، جلال کاملی، ایمان مبعلی، وحید حیدریه، میلاد زنیدپور (پیکان تهران) آنسلمو گونزالس، محمد نصرتی، میلاد فخرالدینی، نوید خوش هوا، مسعود ابراهیم زاده، محسن حسینی(تراکتورسازی تبریز) مجید خدابنده لو، حامد پورعمرانی، مجید خمیسی، عمار نیک کار (گهر دورود) محمد مختاری، مصطفی حاجتی (داماش گیلان) کیوان امرایی، مهرداد کریمیان، وحید اسماعیل بیگی، حمید کاظمی (مس کرمان) برناردو انریکه، میثم مجیدی، میثم آقایی، جعفر بذری، مهدی محمدزاده، ایمون زاید، محمود تیغ نورد، ابراهیم ابرقویی نژاد(آلومینیوم هرمزگان) مهرداد کفشگری، علیرضا عظیمی، پیروز قربانی (راه آهن تهران)


جدول کامل دوازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران












  تیمبازیگل زدهگل خوردهتفاضلامتیاز
1استقلال3442182467
2تراکتورسازی3455322365
3سپاهان3460332764
4فولاد خوزستان3452351756
5نفت تهران3442291355
6مس3433221153
7پرسپولیس3441311050
8راه آهن343235-346
9سایپا343733445
10صبای قم343733445
11داماش343643-743
12فجرسپاسی344238442
13ملوان343439-540
14ذوب آهن343640-438
15
آلومینیوم342640-1435
16نفت آبادان343160-2925
17پیکان342666-4025
18
گهر زاگرس342459-3519













































































































































































































































































































































































نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد