سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

مادری برای همه فصول

امشب شب میلاد باسعادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا است که به حق روز ولادتش را روز زن می نامیم تا به این بهانه از مقام زن به عنوان عضو مهم هر خانواده تجلیل کنیم.

هنگامی که خورشید اسلام از حجاز طلوع نمود، عصر جاهلیت اعراب بود و اعراب در آن زمان دختران خود را زنده به گور می کردند و برای زنان خود نیز شخصیتی بسیار پست قائل بودند. تعداد افراد باسواد در هر منطقه به عدد انگشتان دست هم نمی رسید و اغلب مردم بت پرست بودند. در چنین شرایطی پیامبر اسلام به رسالت مبعوث شد و مامور شد تا کمالات اخلاقی را بین مردم بسط و توسعه دهد.

با تولد حضرت زهرا سلام الله علیها برخی از جاهلان آن عصر زبان به سرزنش پیامبر گشودند که تو دختردار شده ای و نسل تو بریده خواهد شد. این امر چنان بین مردم دوامی نیافت زیرا خداوند حکیم با نزول سوره کوثر، دختری را که به پیامبر عطا نموده بود، کوثر خواند و آبی بر نکوهش های کفار مکه ریخت.

حضرت زهرا نیز در سن نه سالگی با وصی و جانشین پیامبر ازدواج نمود که حاصلش تولد 11 امام از نسل این دو بزرگوار بود. این امر درسی شد برای همگان که ادامه یک نسل را تنها با تولد پسر ندانسته و برای دختری هم که قرار است با پسری در آینده ازدواج نماید، شخصیت مستقل قائل شوند.

حدیثی نیز در بیان شان و جایگاه حضرت زهرا از سوی خداوند بر پیامبر نازل شد که حداوند در آن به پیامبرش فرمود: "لولاک لما خلقت الافلاک، لولا علی لما خلقتک، لولا فاطمه لما خلقتکما." این حدیث دیگر برای کسی جای تردیدی برای بیان جایگاه حضرت زهرا باقی نمی گذارد. چرا که وجود حضرت زهرا را بهانه ای برای وجود پیامبر و حضرت علی علیهما سلام دانسته است و باید یقین کرد چنین شخصیتی نیکوترین دختر برای پیامبر و نیکوترین همسر برای حضرت علی خواهد بود. ایشان به حق نیز از سوی پدر و پس از وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها "امّ ابیها" نامیده شدند.

چنین شخصیتی را باید به حق بهترین الگو برای زنان و مادران امروز دانست و تلاش نمود تا ایشان را بهترین نمونه یک زن کامل برای دختران امروز که مادران و همسران فردا و فرداها خواهند بود ترسیم نمود.زندگی خانوادگی ایشان سراسر درس است برای همه ما. دادن غذای خانواده خود به فقیر و مسکین و اسیر در سه روز روزه داری متوالی، بخشیدت لباس خود به فقیر در شب عروسی و توصیه ایشان به رعایت همسایه پیش از رسیدگی به زندگی خود را باید کوچکترین و دم دست ترین مثال ها برای ترسیم زندگی شخصی ایشان دانست.

امید که فرا گیرم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد