سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

تعطیلات پنهان در ایران

اگر به تقویم های هرساله کشور نگاهی بیندازیم، روزهای تعطیل زیادی  را مشاهده می کنیم که جز حمعه ها که روز تعطیل ثابت هفتگی در ایران است، تعطیلات مناسبتی دیگری نیز داریم. به گونه ای که بطور رسمی بیش از 80 روز تعطیل رسمی در کشور داریم.

در سالهای اخیر هم بحث های مفصلی جهت کاهش تعطیلات رسمی صورت گرفته و آنچه که وجه مشترک همه این مباحث کارشناسی است این است که این تعطیلات باید برای افزایش میزان کارائی نظام اداری باید صورت پذیرد.

اما به جز تعطیلات رسمی درج شده در تقویم، با روزهای تعطیل فراوان دیگری مواجهیم که باید آن را تعطیلات پنهان نامید. زیرا ,لت آن نه روز تعطیل رسمی هفتگی است و نه تداخل با تعطیلات رسمی.

مثلا بسیاری از ادارات و نهادها روزهای پنجشنبه هر هفته و همه هفته های سال تعطیل هستند و این یعنی کارمندان آن در سال 52 روز تعطیل بیشتر دارند و مراجعان به این ادارات هم 52 روز در سال کمتر می توانند به ادارات مزبور مراجعه نموده و امور اداری خود را تعقیب نمایند.

مدارس کشور هم که کدتی است پنجشنبه ها تعطیل شده اند و این هم شادی بیشتر دانش آموزان و البته معلمانشان را در بر دارد. تعطیلی دیگری که برای مدارس در سال های اخیر رایج گردیده تعطیلی روزهائی است که بین دو روز تعطیل واقع شوند. یعنی مثلا اگر روز سه شنبه مصادف با تعطیلی رسمی شود، روز چهارشنبه هم که بین آن تعطیل رسمی و پنجشنبه ای که جدیدا تعطیل شده نیز تعطیل خواهد شد.

نوع دیگری از تعطیلات، تعطیلاتی بدون بخشنامه و دستور و تصویب دولت است. مثلا حتما برایتان پیش آمده که چند روز یا حتی چند هفته مانده به عید نوروز برای انجام کاری اداری مراجعه می کنید و به شما می گویند برو بعد از عید بیا. یا درست دو سه روز مانده به تعطیلات نوروزی کاری اداری پیدا می کنید که از قضا ضروری است. اما کارمند مسئول آن به مرحصی رفته و ناچارید دو سه هفته ای را تا بازگشت آن معطل بمانید.

البته به مرخصی رفتن کارمندان در روز کاری بین دو روز تعطیل و نبودن جانشین برای وی نیز دیگر طبیعی و منطقی است و دیگر نباید از آن سخن گفت. (علامت تعجب رو باید چطوری زد؟)


فکر می کنم کمی باید از تنبلی حود بکاهیم.

با همین روال موجود و روزهای تعطیل فعلی، روزی یک ساعت به ساعت کاری ادارات اضافه شود.

پنجشنبه ها هم بصورت نیمه وقت ادارات تعطیل بازگشائی شود تا از ازدحام شنبه های ادارات هم کاسته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد