سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

همسران نمونه

امروز اول ذیحجه الحرام، سالروز ازدواج آسمانی جضرت علی و حضرت زهرا سلام الله علیهما است. این ازدواج از آن سو مورد اهمیت فراوان است که این زوج تنها زوج معصومی هستند که در طول عمر چند هزار ساله بشر به ازدواج یکدیگر درآمده اند.

اما این ازدواج برای عموم مومنین در همه عصرها و بویژه در دوران حاضر درس ها و نکته های مهمی دارد که تنها به برخی از آنها اشاره خواهد شد:


1- مهریه - پیامبر به خواستگار دختر خویش نفرمود مهریه دختر من فلان مقدار دینار یا فلان تعداد شتر است. بلکه پرسید چه داری؟ و بعد گفت برو فلان چیز را بفروش و برای مهریه صرف کن. یعنی امروز هم می شود در تعیین مهر بر همین مبنا پیش رفت و وقتی دو نفر به لحاظ طبقاتی هم تراز هستند مهریه را هم چندان سنگین نگرفت. مهریه حضرت زهرا 500 درهمی بود که حضرت علی علیه السلام از فروش کلاه خود خود بدست آورد. برای پی بردن به مقدار آن باید گفت یکی از ارقام پیش بینی شده در اسلام برای دیه کامل مرد مسلمان بجز یکصد شتر، ده هزار درهم است. یعنی مهریه حضرت زهرا یک بیستم یک دیه کامل در صورتی بوده که درهم مبنای محاسبه دیه قرار گیرد.


2- زندگی مشترک- هیچ روایتی نیامده که حضرت زهرا سلام الله علیها فرموده باشند که من دختر پیامبر یا همسر امام و جانشین پیامبرم پس در خانه باید بنشینم و دست به سیاه و سفید نمی زنم. بلکه به کرات نقل شده که با وجود داشتن خدمتکار ایشان هم در کارهای خانه و پخت غذا و نان مشارکت می نمو.د. البته حضرت علی هم از کمک به انجام کارهای منزل کوتاهی نمی نمود.


3- کمک به مستمندان- کمک این زوج به فقرا زبانزد بوده و به کرات اتفاق افتاده که این دو بزرگوار تنها لباس یا تنها غذای خود را که در خانه موجود بوده به فقرا داده اند. هرگز هم نگفته اند که حالا مگر ما خودمان چه داریم که کمک کنیم؟


و....

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد