سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

قالی شویان

هرسال در دومین جمعه مهر ماه، اهالی شهر کاشان و روستاهای اطراف، در مشهد اردهال جمع می شوند تا در مراسمی با نام قالی شویان که نمادی از شستن خون سلطان علی بن محمد باقر است، شرکت کنند. آنها در این مراسم، چوبهایی را در دست دارند که با آن قالی را در چشمه می شورند و به صحن حرم باز می گردانند.


مراسم قالیشویان نمایش واقعه شهادت سلطان علی بن محمد باقر (ع) در سال 113 هجرت در سزمین مشهد اردهال و نحوه به خاکسپاری این امامزاده جلیل القدر توسط اهالی فین کاشان است که هر ساله با تعصب و غرور خاصی معمولا در یکی از روزهای میان نهم تا پانزدهم مهرماه برگزار می‌شود که به روز قالیشویان معروف است.

هر گاه این جمعه با یکی از روزهای سوگواری و جشن مذهبی، یا با یک رویداد برجسته تاریخی و سیاسی همزمان بشود، مراسم در همان هفته بر پا می‌گردد.

یک هفته پیش از مناسک قالیشویان، معمولا در نخستین جمعه از فصل پائیز، مراسم جار در کاشان بر گزار می‌گردد . این جمعه که در میان کاشانی‌ها به جمعه جار معروف است، روز فراخوانی مردم به مراسم قالی‌شویی در مشهد اردهال است.


مراسم قالیشویان مشهد اردهال کاشان
در رو.ز برگزاری مراسم صدها نفر از چوب به دستانی فینی ، بر اساس یک سنت دیرینه، قالی مقدس را حمل می‌کنند و جز اهالی فین هیچکس حق دست زدن به قالی را ندارد. فینی‌ها طی مراسم خاصی،قالی مقدس را از معتمدین و نمایندگان روستای "خاوه" تحویل می‌گیرند و آن را "حسین حسین گویان " به طرف چشمه آبی در فاصله 800 متری مرقد می برند. سپس با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب‌ها روی دست می‌گیرند و مجدداً با ندای حسین حسین گویان به سمت مرقد باز می گردند و قالی مقدس را تحویل می‌دهند تا برای سال بعد نگهداری شود. این مراسم در دومین جمعه مهر ماه برگزار می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد