سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

حلول سال نوی عابدان، بر شما مبارک باد.

باز هم ماه رمضان دیگری از عمر ما فرا رسید.

ماه "یا علی و یا عظیم"، ماه "اللهم لک صمنا"، ماه دعا و مناجات، ماه ختم قرآن و ماه کنار هم بودن حتی در بر سفره های سحر و افطار.

ماهی که به حق باید آن را آغاز سال نوی مومنان و عابدان نامید.

ماهی که پس از دو ماه رجب و شعبان که موسم کاشت محصول بندگی خدا و دشمنی با هوای نفس است هنگام برداشت محصول است و از برداشت محصول آن خرسندیم و فرا رسیدنش را عید می دانیم.

دوباره در آستانه این عید باید رخت نو بر تن دلهایمان کنیم.

باز هم باید خانه دل را بتکانیم تا از همه آلودگی ها پاک گردد.

با پیراهن توبه، با لباس استغفار.

همانگونه که در آغاز هر سال خورشیدی نیز ظاهر خود و اطرافمان را می آرائیم.

باز هم باید برای نفس خود یا مقلب القلوب بخوانیم و از حق تعالی تبدیل آن به احسن الحال را بخواهیم.

بیائید در این آغاز نو بیشتر خوب باشیم و بیشتر به یاد خدا باشیم و بیشتر در حل مشکل برادران و خواهران ایمانی خود بکوشیم و برای حل گرفتاری همگان نزده خدای متعال دعا کنیم.



ان شاء الله

التماس دعا

اهمیت و فواید استهلال

اختلاف بر سر آغاز ماههای قمری که حتی یک روز جابجایی آن با حرمت و وجوب روزه مقارن است اهمیت بررسی علم نجوم را در بین علمای اسلامی دوچندان کرده است.

معمولا مشاهده می شود که آغاز ماه مبارک رمضان در ایران با برخی از کشورهای اسلامی همجوار تفاوت دارد و حتی این اختلاف به دو روز نیز می رسد. این سوال به ذهن عموم مردم خطور می کند که چگونه این اختلاف پدید می آید؟

گروهی از فقها با بهره گیری از اصول و قواعد علمی بر این نظرند که ادله نقلی(آیات و روایات) دلالت تام بر لزوم اتحاد آفاق(شهرهای نزدیک به هم) و موضوعیت رویت دارند و نقطه مقابل گروهی دیگر از علما با استفاده از قواعد و ادله مزبور معتقدند اتحاد آفاق لازم نیست.

در ادامه مفصلا به بحث پیرامون استهلال ماه و فواید آن می پردازیم:


ادامه مطلب ...

بررسی نقل و انتقالات لیگ دوازدهم

فصل نقل و انتقالات دوازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال کشور در شرایطی به پایان رسید که در روز آخر اتفاقات عجیبی از جمله فسخ قرارداد ایمان مبعلی و پیوستن او به پیکان رخ داد.

در زیر اسامی بازیکنانی که تیم‌های لیگ برتری جذب کردند را مشاهده می کنید:

ادامه مطلب ...

دامنه صلاحیت رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی

مطابق اصل یکصد و سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور «مسئولیت اجرای قانون اساسی» را بر عهده دارد. بر اساس اصل یکصد و بیست و یکم قانون اساسی نیز، رئیس جمهور موظف است در آغاز مسئولیت خویش، سوگند یاد کند که «پاسدار قانون اساسی» باشد. مفهوم و حدود و ثغور این مسئولیت، از ابتدای انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی، همواره مورد پرسش مجامع حقوقی و اجرایی؛ از جمله رؤسای جمهور ادوار مختلف بوده است. شورای نگهبان نیز در اظهارنظرهای متعدّد؛ گاه در قالب نظریه تفسیری، گاه در قالب پاسخ به پرسش نهادها و سازمانها و گاهی به صورت تذکر ارشادی به مسئولان اجرایی، مقصود از «مسئولیت اجرای قانون اساسی» را تبیین کرده است. با این حال، این موضوع همچنان محل مناقشه است و برداشتهای متعدّد از آن در سطح مجامع حقوقی و اجرایی و از سوی مقامات مسئول و غیرمسئول ارائه میشود.

ادامه مطلب ...

تاریخچه پیدایش بازیهای المپیک

دوران باستان

بازیهای المپیک در ابتدا یک جشن مذهبی بود که برای ادای احترام به زئوس (پادشاه خدایان یونان) در صحن مربوط به او برگزار می‌شد. این مسابقات هر چهار سال یک بار و از سال ۷۷۶ قبل از میلاد در المپیا که محل صحن زئوس بود برگزار می شد.


(تصویر متعلق به مجسمه زءوس است که مسابقات المپیک برای ادای احترام به او در صحن مقدس او در المپیا برگذار می شد.)


ادامه مطلب ...

میوه های کال باغ سیاست

از چند هفته قبل گمانه رنی ها و صحبت هائی پیرامون انتخابات سال بعد ریاست جمهوری آغاز شده و حرف و حدیث هائی پیرامون حضور یا عدم حضور برخی چهره های مطرح سیاسی و نیز معرفی نامزد های احتمالی برخی گروه های سیاسی شروع شده است.

این بحث ها از آنجائی اهمیت بیشتری می یابد که سال آینده قطعا آخرین سال فعالیت محمود احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور حمهوری اسلامی ایران است و باید رئیس جمهوری جدید انتخاب شود. زیرا دو دور فرصت ریاست جمهوری وی در سال آینده خاتمه خواهد یافت.

اما این صفحه از کتاب فعالیت سیاسی افراد و گروه ها خیلی زود باز شده و ذهن عموم مردم خیلی زود برای انتخابات 11 ماه دیگر در حال آماده سازی است. این امر آفت هائی را به همراه خواهد داشت که در ادامه بدان خواهیم پرداخت:

ادامه مطلب ...