زمان
خواب دیدن و شرایط شخص خواب بیننده، در نوع خواب و تعبیر و تحقق آن اثر
دارد. رؤیای صادق را بعد از گذشت دو سوم شب میبینند که فرشتگان فرود
میآیند و آن پیش از سحر است.
آنچه در خواب میبینیم و حس میکنیم، گاهی ما را میترساند، گاه خوشحال
میکند، گاه نامفهوم و مبهم است، گاه واضح و روشن؛ خلاصه "رؤیا" بخشی از
زندگی همهی ماست که باید بدانیم چگونه با آن روبرو شویم؛ چقدر آن را جدی
بگیریم و چگونه آن را تفسیر و تعبیر کنیم. در مورد خواب و رؤیا باید چند
مطلب را بدانیم:
خوابهای سهگانه
به فرموده رسول خدا (ص) رؤیا سه گونه است: «بشارتی از جانب خدا، غمی که
شیطان به وجود میآورد، و حدیث نفسهای انسان با خویش که آنها را در خوابش
میبیند».[1]
بنابراین ممکن است خوابی که دیدهایم، یکی از سه نوع
بالا باشد پس لازم است مطابق همان تعبیر شود و براساس همان اهمیت داده شود.
قطعاً خوابهایی که مرور افکار و اتفاقات روزمرهی ماست، چندان اهمیتی
ندارد که بخواهیم به دنبال تعبیر و تفسیر آنها بگردیم. اما دو نوع دیگر
خواب نیز در شرایط خاصی معتبر و قابل اعتنا هستند که انشاءالله در ادامه
اشاره خواهیم کرد.
خواب میبینم، پس روح دارم
خواب دیدن، یکی از ادلهی روشن برای اثبات بعد روحانی و غیرمادی وجود انسان
است. دلیلی که تقریباً همهی آدمها بهراحتی آن را تجربه و درک میکنند.
شخصی در اتاق و بستر خود تا صبح میخوابد؛ نه از بستر نه از اتاق و نه از
خانه خارج نشده است، اما بعد از بیدار شدن از خوابی سخن میگوید که در
کشوری دیگر، در زمان و مکانی دور رخ داده است؛ این نشان میدهد که انسان
غیر از جسم مادی، بعد دیگری دارد که غیرمادی، فرازمانی و فرامکانی.
امیرمؤمنان علی (ع) خواب و منشأ آن را اینگونه شرح دادهاند: «خداوند
متعال روح را بیافرید و برای آن فرمانروایی قرار داد، که همانا نفس است.
پس، هرگاه بنده بخوابد، روح از بدنش خارج شود و فرمانروای آن بماند. در این
هنگام فوجی از فرشتگان و فوجی از جنّیان بر او میگذرند. پس اگر از
رؤیاهای صادق باشد از فرشتگان مایه میگیرد، و اگر از خوابهای دروغین
باشد، از جنّیان سرچشمه میگیرد». [2]
این بیان که هنگام خواب، فوجی
از فرشتگان و جنیان بر نفس آدمی عبور میکنند، نشان دهنده این معناست که
عالم مخلوقات، یک کل یکپارچه است که اجزاء آن با هم در ارتباطند و از هم
تأثیر و تأثر میپذیرند؛ وجود انسان نیز بهعنوان یکی از مخلوقات عالَم، با
دیگر مخلوقات در تأثیر و تأثر است، اما انسان بهعنوان اشرف مخلوقات
میتواند بیشترین تأثیر و بیشترین مدیریت را بر این ارتباطات داشته باشد و
این مسئله بیش از همه، با بکار بستن راهنماییهای راهنمایان راستین بشر
محقق میشود. مثلاً آدابی که دین برای خوابیدن ارائه میکند، در
نوع خواب دیدن ما و آسودگی و برائت از آزارهای خوابهای آشفته که طبق
روایت منشأ شیطانی دارد، بسیار مؤثر است.
رویای صادقه چه زمانی دیده میشود
همانطور که اشاره شد، زمان خواب دیدن و شرایط شخص خواب بیننده، در نوع
خواب و تعبیر و تحقق آن اثر دارد. امام صادق (ع) در پاسخ به ابوبصیر که
پرسید آیا خوابِ راست و دروغ، هر دو یک منشأ دارد؟ فرمود: «درست است، [با
این تفاوت که] رؤیای دروغ و جور واجور را، انسان در آغاز شب، که هنگام
تسلّط [شیاطین] رانده شده و نابکار است میبیند. این گونه رؤیاها، تخیّلات
آدمی است و دروغ و درهم و بر هم و بی ارزشاند. اما رؤیای صادق را بعد از
گذشت دو سوم شب میبیند که فرشتگان فرود میآیند و آن پیش از سحر است. این
گونه رؤیاها راستند و به خواست خدا تحقّق مییابند، مگر آن که بیننده خواب
جُنُب یا بی وضو خوابیده باشد و خداوند عزّ و جلّ را چنان که شاید یاد
نکرده باشد؛ در این صورت، رؤیا با تأخیر و درنگ تحقّق مییابد».
تعبیر خواب خود را از که بپرسیم؟
پیامبر عزیز اسلام(ص) فرمودند: «هرگاه یکی از شما خواب خوبی دید آن را
تعبیر کرده و برای دیگران بازگو کند و اگر خواب بدی دید آن را تعبیر نکند و
به کسی هم نگوید.»[3] و در جایی اشاره داشتند:«خواب تا زمانی که تعبیر
نشود، همچون پرنده روی سر خواب بیننده در پرواز است، و همین که تعبیر شد،
فرود میآید. خواب خود را جز برای دوست و کسی که اهل فکر و نظر است بازگو
نکنید».[4] حضرت در سخنی دیگر می فرمایند:«رؤیا را جز برای مؤمنی که از
حسادت و فساد مبرّاست نباید بازگو کرد».[5] و در فرمایشی دیگر تاکید
داشتند:«رؤیا را جز برای شخص عالم یا خیرخواه، نباید بازگو کرد».[6]
بر مبنای روایات نورانی پیامبر، هر کسی شایستهی شنیدن خواب ما نیست؛ پس
هشدار در مورد شیّادانی که ادعای دروغین تعبیر خواب دارند، جدی است. حتی در
مورد اطرافیان، دوست و همسایه هم باید محتاط بود؛ دوستی،همسایگی و فامیلی
بجای خود؛ اما خواب را نباید برای همه تعریف کرد؛ معیار را حدیث رسول خدا
معین نموده است.
بر همین اساس کتابهای فراوان و رنگارنگ تعبیر
خواب هم خالی از بیمایگی نیستند! مشهورترین آنها، منسوب است به ابن
سیرین. ابن سیرین شخصی است که در تاریخ به علم و فضیلت شناخته شده است اما
انتساب کتابهای تعبیر خواب به او، بهطور جدی محل اشکال است. [7]
نسخهای برای خوابهای آشفته
علاوه بر آدابی که پیش از خوابیدن وارد شده و تأثیر فراوانی بر خواب
آسودهتر و آرامتر دارد و البته در این یادداشت مجال بیان آنها نیست،
امام صادق(ع) دستورالعملی صادر فرمودهاند که هنگام دیدن خوابهای
ناخوشایند، انجام شود: «هرگاه کسی خواب ناخوشایندی دید از پهلویی که
خوابیده به پهلوی دیگر خود برگردد و بگوید: "إنَّمَا النَّجْوی مِنَ
الشیطانِ لِیَحْزُنَ الذینَ آمنوا و لَیْسَ بضارِّهِم شیئا إلاّ بِإذْنِ
اللّه"؛ همانا نجوا کردن کار شیطان است، تا بدان وسیله مؤمنان را اندوهگین
سازد و تا خدا نخواهد، هیچ زیانی به آنان نرساند. سپس بگوید: "عُذْتُ بما
عاذَتْ به ملائکةُ اللّه ِ المُقرَّبُونَ و أنبیاؤهُ المُرسَلُونَ و
عِبادُهُ الصالِحونَ، مِن شرِّ ما رَأیتُ، و مِن شَرِّ الشیطانِ
الرَّجیمِ". از شرّ خوابی که دیدم و از شرّ شیطان رجیم به همان کسی پناه
میبرم که فرشتگان مقرّب خدا و پیامبران مرسل او و بندگان نیکو کارش بدو
پناه میبرند». [8]
خواب و رؤیا درصد کمی از زندگی را تشکیل می دهد،
پس به همان میزان اندک تأثیر جدی در زندگی ما دارد و از این میزان اندک،
بخش بسیار کوچکتری رؤیای راستین است که تعبیر واقعی دارد؛ بنابراین باید
مراقب باشیم که این بخش حداقلی، قسمت اصلی زندگیمان را تحتالشعاع خود
قرار ندهد.
پینوشتها:
[1] - میزان الحکمه، ج4، ص319
[2] - بحار الأنوار: ٤٠/٢٢٢/٤.
[3] - کنز العمّال: ٤١٣٩٢
[4] - کنز العمّال: ٤١٣٩٠
[5] - کافی: ٨/٣٣٦/٥٣٠
[6] - میزان الحکمه، ج4، ص322
[7] - رجوع شود به: https://article.tebyan.net/103368
[8] - کافی: ٨/١٤٢/١٠٦
------------------------
منبع: تبیان