بی شک یکی از مهمترین وظایف رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری افزایش دانش مخاطبان خود در زمینه های مختلف است تا مردم و مخاطبان بتوانند در هر نوبت از استفادۀ خود از آن رسانه، آگاهی خود را نیز به بهترین نحو افزایش دهند.
رسانه های نوشتاری که این روزها مطبوعات و سایت های اینترنتی را باید از مهمترین مصادیق آن ها دانست، قطعا کاربرد کمتری به نسبت رسانه های دیداری و شنیداری مثل رادیو و تلویزیون دارند. قطعا به همین علت است که امام خمینی (ره) نیز صدا و سیما را یک دانشگاه معرفی نمودند و افزایش شبکه های تخصصی نیز به عنوان رویکرد سال های اخیر رسانه ملی برای آموزش و برقراری ارتباط موثرتر با مخاطبان در دستور کار قرار گرفته است.