سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

لیله الرغائب

فرداشب نخستین شب جمعه ماه رجب است که از آن به "لیله الرغائب" تعبیر شده است. لیله الرغائب به شبی تعبیر شده که به خاطر دارا بودن پاداش ها و فضیلت های فراوان مورد میل و رغبت فراوان است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حدیثی در خصوص بیان فضیلت و اعمال ماه رجب فرمودند: از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را لیله الرغائب نامیدند. آنگاه اعمالی را برای آن شب بدین نحو بیان فرمودند:

روز پنجشنبه اول ماه رجب را روزه می گیری چون شب جمعه فرا رسید میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گذاری هر دو رکعت به یک سلام و در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره حمد و سه مرتبه سوره قدر و دوازده مرتبه سوره اخلاص را می خوانی

پس از اتمام نماز هفتاد بار می گوئی: اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله

آنگاه به سجده می روی و هفتاد بار می گوئی: سبوح قدوس رب الملائکه والروح

سپس از سجده برمی خیزی و هفتاد بار می گوئی رب اغفر وارحم وتجاوز عما تعلم، انّک انت العلیّ الاعظم

سپس دوباره هفتاد بار به سجده می روی و می گوئی سبوح قدّوس رب الملائکه والرّوح. آن گاه حاجت خود را می طلبی. (جهت مشاهده متن دقیق عربی و اعراب گذاری ذکرها به مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی و مفاتیح نوین آیه الله مکارم شیرازی مراجعه شود)

رسول خدا در فضیلت این اعمال فرمود: هرکس که چنین نمازی را بخواند خداوند همه گناهانش را بیامرزد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند. و چون شب اول قبر فرا رسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره با روئی گشاده و زبانی گویا به سوی قبر او می فرستد تا وی را تا روز رستاخیز همراهی نماید.


اگر خیلی با حال و حوصله و حضور قلب عالی و به دور از مشغولیت های مادی هر روزه بخواهید این نماز را بخوانید شاید تمام این اعمال دو ساعت طول بکشد. و البته سریع تر هم می توان خواند. فراموش نکنید پس از اتمام نمازها و اذکار یادشده، نماز عشاء را نیز بخوانید.

این بنده ناقابل را هم اگر فراموش نشد دعائی کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد