سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

نکته ها و انتخاب ها

تعطیلات نوروزی فرصت دیدن مجموعه آخرین روزهای زمستان را برایم فراهم کرد. این مجموعه همانگونه که حتما بسیاری دیده اید به بیان وقایع تاریخی حول شخصیت شهید حسن باقری می پردازد فرمانده شجاعی که شناخت شخصیت شجاع و با درایتش من را به نگارش این متن واداشت.  

حدود پنجاه روز تا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها زمان باقی است. بیش از ٢٨۰ هزار نفر برای حضور در مسند شوراهای شهر و روستا نامزد شده که لابد تعداد زیادی از این اشخاص احساس تکلیف کرده اند تا در این حوزه به مردم خدمت کنند. ثبت نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هم تا کمتر از ٢ هفته دیگر آغاز شده و خیلی اشخاص نیز تمایل به خدمت در این جایگاه را دارند. 

بسیار هم خوب است. اما آنچه که بهتر است حضور آگاهانه انتخاب شوندگان در گام اول و انتخاب کنندگان در گام بعدی است. انتخب شوندگان باید در خوذ حد اکثر شرایط تصدی یک پست را ببینند تا خود را در معرض انتخاب از سوی مردم قرار دهند. یعنی متدین ترین و مدیر ترین و شجاعترین و أگاه ترین اشخاص به مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی باشند. البته حضور در شوراها شاید به واسطه کار مشورتی اش تخصصی تر بوده و اشراف به همه عرصه ها را نتوان برای آن ضروری دانست. اما در انتخاب رئیس جمهور که روی اصلی سخن ما است تخصص در یک حوزه و اشراف اطلاعاتی نسبت به سایر حوزه ها در عین داشتن تدین و تدبر و شجاعت تصمیم گیری های مهم لازم و ضروری است. رئیس جمهوری که انتخاب می شود تا زمانی که اشراف کاملی به همه موضوعات نداشته باشد نمی تواند پیشنهادات وزرا و معاونان خود را بسنجد و سبک و سنگین کند و بعد به تصمیم قاطعی برسد. در واقع چنین شخصی است که باید او را حائز شرایط مدیر و مدبر بودن دانست.

از این که بگذریم رئیس جمهور باید دارای شرایطی کلی باشد که در اوایل سخن بدان اشاره رفت. تدین و پایبندی به همه اصول و فروع دینی یکی از موارد مذکور است. در قانون ااساسی به رجل سیاسی و مذهبی بودن رئیس جمهور نیز اشاره شده که تبیین و تفسیر آن با شورای نگهبان خواهد بود.

شرط نانوشته ای هم که می توان برای رئیس جمهور متصور بود داشتن شهامت است. رئیس جمهور شجاع مرد تصمیمات بزرگ و وا ندادن.در برابر مخالفان است اما رئیس جمهوری که فاقد شجاعت لازم باشد نمی تواند تصمیمات قاطع و سریع و جسورانه بگیرد. فراموش نکنیم شجاع بودن در کنار استفاده از تدابیر علمی و تخصصی و در پرتو تعالیم دینی و انسانی, کارساز خواهد بود و بدون بهره گیری از این مولفه ها, تنها موجب سقوط انحطاط خواهد شد.


اما انتخاب کنندگان چه وظیفه ای دارند؟ وظیفه هر انتخاب کننده که قرار است با رای خود فردی را به جایگاهی برساند در درجه اول این است که شناخت کاملی از نامزدهای حاضر بدست آورد و در وهله بعد اگر این شناخت ممکن نبود یا بین اشخاصی مردد شود باید به تشخیص افرادی اطمینان کند که به آنان و نظرات و حسن انتخابشان اطمینان دارد. 

نظرات 2 + ارسال نظر
امید یکشنبه 13 فروردین 1396 ساعت 07:10

سلام
ممنون مطلب خوبی بود.
با نظرتون کاملا موافقم.
کاش آگاهی مردم هنگام انتخاب کردن خیلی بالاتر از اینها باشه.
در این صورت انتخاب های بهتری از طرف مردم انجام میشه.

دوات پنج‌شنبه 10 فروردین 1396 ساعت 18:06 http://davaat.in

خیلی زیبا نگارش کرده بودید این متن رو . دقیقا صحیحه .
ولی متاسفانه در مورد انتخابات شورای شهر من گمان نمی کنم همه اون تعداد آدم هایی که رفتند برای ثبت نام اصلا آدم های درست و متخصصی باشند .
نمونش در تهران حادثه هایی که باعث شد مردم ما متوجه بشوند صرفا کسی که کشتی گیر خوبی هست نمی تونه تو تصمیم گیری های مهم شهری نظری داشته باشه
ولی متاسفانه باز شاهد هستیم که بعضی از این هنرمندان و ورزشکاران بی حیا تر از این حرفها هستند و کاملا نشان دادند که لیاقت این محبوبیتی که دارند را ندارند
ولی امیدوارم مردم درست انتخاب کنند . گرچه من اصلا ایران نیستم و امکان انتخاب هم ندارم ولی امیدوارم اتفاقات خوبی بیفته

من هم نظر شما رو دارم. انتخاب مردم هست که تعیین کننده است. بنا بر این مردم با رایشان باید مانع روی کار آمدن افراد ضعیف شوند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد