سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

زندگینامه لویی بریل

دیروز روز تولد لوئی بریل بود که زندگینامه وی را اززنظر می گذرانیم.

بریل، نابغه‌ فرانسوى، خط خود را بر پایه‌ اشکال مختلفی بنا کرده که از ترکیب ۱ تا ۶ نقطه تشکیل مى‌شود.

لویی بریل چهارم ژانویه ۱۸۰۹ زاده شد و در پاریس رشد کرد. او که از همان اوان کودکى نابینا شده بود، بر خلاف معمول آن زمان که کمتر کسی به آموزش نابینایان توجه داشت، با بهره‌گیری از تلاش‌های پیشین، توانست خط عادی را به صورت برجسته بیاموزد و مانند هم‌سالانش بخواند و بنویسد.  

 

 بریل در طول تحصیلات خود به این نتیجه رسید که خواندن و نوشتن به خط عادی برای نابینایان مشکل است. این بود که در تلاشی شبانه‌روزى، توانست در شانزده سالگی خطی اختراع کند که هم اکنون پایه‌ سواد صدها هزار نابینا در سراسر جهان است.

بنابر آمار یونسکو، ۱۲ میلیون انسان در سراسر جهان نابینا هستند که متاسفانه تنها حدود ۵ درصد آنها با خط بریل آشنایی دارند. بیش از ۱۸۰ سال از اختراع خط بریل می‌گذرد، ولی هنوز عده‌ زیادی هستند که خط نابینایان را بین‌المللی تصور مى‌کنند. 

آنها در مقایسه با ناشنوایان، که چیزی نظیر یک زبان بین‌المللی دارند، خط نابینایی را هم بین‌المللی مى‌پندارند. بریل خط خود را بر پایه‌ اشکال مختلفی بنا کرده که از ترکیب ۱ تا ۶ نقطه تشکیل مى‌شود. 

بدین ترتیب الفبای هر خطی، اعم از لاتین یا عربی یا چینى، با قراردادهای مشخص هر خط، کدگذاری مى‌شود. مثلا ۵ نقطه که ۳ ضلع یک مستطیل را تشکیل میدهند، در خط فارسی صاد و در خط لاتین علامت ”و“ تجاری & را معنی می‌دهد.

دریغا که تا لویی بریل زنده بود، دست‌اندرکاران آموزش نابینایان خط او را معتبر نشمردند و تنها ۳۰ سال پس از مرگ او بود که اختراع بی‌مانندش در سراسر جهان به رسمیت شناخته شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد