سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

سخن نو

به وبلاگ سخن نو خوش آمدید

مصائب نوشتن یک پایان نامه

از ابتدای قبولی ام در کارشناسی ارشد حقوق خصوصی ذهنم درگیر نگارش پایان نامه بود و انتخاب موضوع پایان نامه تبدیل به یکی از دغدغه های ذهنی ام شده بود. البته خواندن این مطلب برای برخی که از این مرحله گذر کرده اند شاید تکراری باشد و خود نیز قطعا آن را تجربه کرده باشند. اما این مطلب را بیشتر برای آنهائی می نویسم که قرار است در آینده طی مسیر نمایند تا استرس بیش از حد به خود راه ندهند. با ورود به ترم 2 کارشناسی ارشد درگیری های ذهنی ام بر سر انتخاب موضوع بالا گرفت و در نهایت با نزدیک شدن به پایان ترم 2 به چند عنوان برای نگارش پایان نامه رسیدم  و تمرکز و تفکر بر روی آنها را آغاز کردم. ابتدا پروپوزالی با موضوعی فقهی-حقوقی را کامل و تایید کردم اما به یکباره نظرم عوض شد و تصمیم گرفتم به تحقیق پیرامون مسئولیت مدنی ارائه دهندگان خدمات حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات بپردازم.   

ابتدای ترم 3 پروپوزال جدیدی را تکمیل کرده و برای انتخاب استاد راهنما نزد یکی از اساتید دانشگاه تهران که به عنوان استاد مدعو در دانشگاه ما نیز تدریس مسئولیت مدنی داشت رفته و موافقت وی را نیز برای این کار جلب کردم. استاد مشاور پایان نامه را نیز یکی از اساتید دانشکده خودمان معرفی کرده و پس از اخذ تاییدیه های لازم جهت تکراری نبودن موضوع، برای تایید نهائی و طرح پروپوزال در شورای گروه، نزد مدیر گروه رفته و وی نیز تایید را منوط به نظر موافق معاون خود که عضو شورا هم بود نمود. وی نیز به قصد کمک به من به عبارت تنظیم شده توسط من "در قبال افراد طرف قرارداد و اشخاص ثالث" را اضافه نمود که من هنوز در کار وی مانده ام. چرا که عنوان مسئولیت مدنی خود دربرگیرندۀ همین مفهوم است.

خلاصه پروپوزالم در شورا مطرح و تصویب شد. البته باورش برایم سخت بود چرا که همان عنوان تصویب شده بود و کار را با آوردن قیدهائی مثل بررسی تطبیقی در حقوق دو کشور وارد حوزۀ جدیدی نکرده بودند. البته صابون شورا در جای دیگری به تنم خورده بود و در اقدامی ناباورانه هر دو استاد معرفی شده توسط من در شورا تغییر کرده بودند و اساتید دیگری از دو دانشگاه دیگر به عنوان راهنما و مشاور من معرفی شده بودند که من اصلا شناختی نسبت به آنها نداشتم. اما حالا که کار تمام شده می بینم که اساتید تعیین شده در شورا حتی در مواردی قوی تر از اساتید انتخابی من هم بوده اند. تایید اساتید جدید در فرم الف را برای قبولی سمتشان در اواخر ترم 3 گرفتم و برای شروع کار کدخوردن پایان نامه منتظر آغاز ترم 4 شدم تا بتوانم پایان نامه را انتخاب کنم.

پس از انتخاب پایان نامه در بهمن ماه سال پیش و تکمیل و ارسال مدارک برای کدخوردن پایان نامه کد پایان نامه در اواسط اردیبهشت سال جاری صادر شد و در این مرحله نیز برخلاف برخی دوستانم شانس داشتم چرا که با مشکل تکمیل ظرفیت اساتیدم مواجه نشدم. از این زمان تا اواخ خرداد سال جاری تمام وقتم صرف تنظیم یک پلان دقیق و کامل شد. البته فیش برداری های لازم را از حدود شش ماه قبل آغاز کرده بودم. با تایید پلانم توسط اساتید راهنما و مشاورم عملا از اواخر خردادماه وارد مرحله نگارش پایان نامه شدم. بنای کار من بر اساس یک پلان دو بخشی بود که بخش نخست اواخر شهریور و بخش دوم نیز اوایل دی ماه به پایان رسید. از اوایل دی ماه تا اواسط بهمن ماه سال جاری فقط دنبال دیدن اساتید و رفع ایرادات آنها بودم و تصفیه حساب قبل دفاعم را اواسط بهمن شروع کردم که با تعیین داور یک هفته ای زمان برد.

پس از اعمال اصلاحات نهائی اساتید در پایان نامه ام، با داور پایان نامه ام تماسی گرفته و نسخه نهائی کارم را تحویلش دادم. یک هفته ای تا برگزاری جلسه دفاع وقت بود. جلسه ای که قرار بود 6 اسفند برگزار شود. استرس من با نزدیک شدن به این زمان کمی بیشتر می شد. یکی از سخت ترین کارها در این مرحله رسیدن به زمانی واحد برای حضور هر سه استاد است. بالاخره هماهنگی این مرحله هم انجام شد و جلسه دفاع از پایان نامه ام در ساعت 16/30 روز سه شنبه 6 اسفند 1392 برگزار شد. با صحبت های من و ایرادات عمدتا شکلی داور، اساتید وارد شور شدند تا نمره ام را بدهند.

در نهایت از پایان نامه خود با موضوع « مسئولیت مدنی ارائه دهندگان خدمات حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات در قبال افراد طرف قرارداد و اشخاص ثالث »  با کسب نمره 18/75 از 19/50 و با درجه عالی دفاع کرده و فارغ التحصیل شدم.


نظرات 1 + ارسال نظر
تارا یکشنبه 1 شهریور 1394 ساعت 13:17 http://www.iranthes.com/

سلام ممنون آقا یوسف

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد